رویداد های اخیر

هیات پارلمانی ایران برای پیگیری حقابه به افغانستان سفر می‌کند

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۲۹, ۱۴۰۲)

محمد سرگزی، نماینده مجلس جمهوری اسلامی ایران خبر داده است که یک هیات پارلمانی این کشور به زودی برای پیگیری موضوع حقابه هلمند به افغانستان سفر می‌کند.

محمد سرگزی در گفتگو با خبرگزاری ایسنا اظهار کرد: «صحبتی با وزیر خارجه‌ کشورمان برای سفر هیات پارلمانی به افغانستان برای پیگیری بحث حقابه هیرمند شده که ان شاءالله این سفر به زودی انجام می‌شود.»

وی افزود که هیات پارلمانی متشکل از نمایندگان ولایت سیستان و بلوچستان و گروه دوستی پارلمانی ایران ‌افغانستان خواهد بود.

پیش از این، حسن کاظمی قمی، نماینده رئیس جمهور ایران در امور افغانستان گفته بود که کارشناسان ایرانی از بند کجکی بازدید خواهند کرد.

محمد سرگزی در این باره گفت: «طبق ماده ۵ پروتکل ضمیمه ۱ معاهده ۱۳۵۱، درصورتی که طرف افغانستانی اعلام کند سال آبی نرمال نیست، باید اطلاعات حجم آورد رودخانه هیرمند (دریای هلمند) را به طرف ایرانی بدهد. طرف ایرانی می تواند درخواست بازدیدی از ایستگاه دهراوود جهت بررسی میزان آورده رودخانه هیرمند (دریای هلمند) داشته باشد و طرف افغانستانی نیز باید شرایط بازدید را فراهم کند.»

سرگزی توضیح داد: «ایستگاه آب‌سنجی دهراوود بالا دست سد (بند) کجکی است که میزان آب وارد شده به رود هیرمند (دریای هلمند) را محاسبه می کند؛ این محاسبه نشان می دهد که امسال سال پرآب یا کم آبی بوده است.»

Trending

خروج از نسخه موبایل