خبرهای تازه

واکنش‌های تند به رهایی انس حقانی

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

رهایی انس حقانی و دوعضو کلیدی دیگر شبکه حقانی توسط رییس جمهورغنی با واکنش های تندی روبرو شده است.

شهروندان کشور این تصمیم را بی حرمتی به خون صدها جان باخته در حملات شبکه حقانی می‌دانند و می‌گویند که این کار روحیه نظامیان را به شدت آسیب خواهد زد.

محمد اسماعیل خان یکی از فرماندهان پیشین جهادی می گوید که حکومت زیر فشارهای امریکا تن به چنین تصمیمی داده است. به گفته وی این برای حکومت هرگز “برگ برنده نیست، چون حکومت تا آخرین وقت این موضوع را خط سرخ خود گفته بود.”

انس حقانی فرزند سراج الدین حقانی بنیان‌گذار شبکه حقانی و متخصص فن‌آوری معلوماتی و مسوول مالی شبکه حقانی بود. حاجی ملی خان مامای انس حقانی و حافظ رشید هم یکی از فرماندهان ارشد این اند.

این سه تن پنج سال پیش از سوی امنیت ملی افغانستان در خارج از افغانستان بازداشت شده بودند و سپس سه دادگاه این سه تن را به جرم دست داشتن در حملات هراس‌افگنی که منجر به کشته شدن ده‌ها شهروند کشور شده اند به اعدام محکوم کرده بودند.

پیشتر حکومت افغانستان، گفته بود که رهایی انس حقانی «خط سرخ» مردم افغانستان است. اما همزمان با آمدن رییس استخبارات پاکستان و معاون وزارت خارجه این کشور به افغانستان این سه عضو کلیدی شبکه حقانی با دو استاد دانشگاه امریکایی تبادله شده اند.

منابع می‌گویند که طالبان در بدل این سه عضو شبکه حقانی، دو استاد دانشگاه امریکایی را آزاد میکنند و نیز وعده آغاز گفتگوهای رو در برو با حکومت افغانستان را داده اند. کیون کینگ امریکایی ۶۰ ساله و تیموتی ویکس ۴۸ ساله از آسترالیا در سال ۲۰۱۶ از کابل اختطاف شده بودند.

عبدالشکور مطمین رییس کمیته المپیک رژیم طالبان میگوید: ” این در واقع میتواند در اعتماد سازی برای آغاز گفتگوهای میان افغانی کمک کند.”

شبکه حقانی از جمله خطرناکترین شبکه هایی است که  در عملیات‌های انتحاری و حملات بر سفارت‌ امریکا، مرکز عمومی نیروهای ناتو، هوتل انترکانتینتال، چهارراهی ذنبق و دیگر اهداف کلیدی که سبب کشته و زخمی شدن صدها تن شده بود نقش داشته است.

Trending

خروج از نسخه موبایل