Connect with us

رویداد های اخیر

واکنش‌های جهانی به دستور رعایت حجاب زنان در افغانستان

منتشر شده

در

(Last Updated On: ثور ۱۸, ۱۴۰۱)

صدورفرمان وزارت امربه معروف و نهی عن المنکر که ولی زن بی‌‌حجاب تنبیه ویا مجازات می‌شود با واکنش‌های داخلی و خارجی رو به رو شده است.

سرمنشی سازمان ملل از امارت اسلامی می‌خواهد به وعده‌ها وتعهدات خود بر اساس قوانین بین‌المللی حقوق بشر به زنان ودختران افغان عمل کنند.

نماینده ویژه این سازمان برای افغانستان هم در واکنش به طرح پوشش سر تا پای اسلامی برای زنان گفته است که این تصمیم درکنارمسدود نگه داشتن مکاتب به روی دختران، فاصله میان حاکمان جدید وجامعه جهانی را بیشترمی کند.

امریکا و بریتانیا هم گفته اند که این تصمیم برچگونگی تعامل جهان با حکومت سرپرست افغانستان اثرخواهد گذاشت.

شمار ازسازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری به شمول دیدبان حقوق بشرهم ازجامعه جهانی می خواهد برای پاسخگویی با این تصمیم استراتیژی مشترک را تدوین ویک نشست اضطراری برگزار کنند.

درحالی که در مکاتب به روی دختران صنوف بالاتر از ششم هنوز بسته است وجامعه جهانی مدعی است که حاکمان جدید به تعهدات و وعده‌های شان عمل نکرده اند، فرمان جدید مبنی بر پوشش سرتاپای زنان واکنش های بیشتر را به همراه شده است.

آنتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل دراین باره گفته است که:”من باردیگر از طالبان می‌خواهم به وعده‌های خود به زنان ودختران افغان وتعهدات خود بر اساس قوانین بین‌المللی حقوق بشرعمل کنند”.

هیات معاونت سازمان ملل (یوناما) نیز دراین باره واکنش نشان داده است:” این تصمیم درکنارمسدود نگه داشتن مکاتب به روی دختران، تعامل دولت افغانستان با جامعه بین‌المللی را مشکل تر و فاصله میان آنها را بیشترمی کند، ما به زودی با رهبران طالبان برای شفاف سازی دراین زمینه دیدارخواهیم کرد ونگرانی جهانی را با آنان شریک خواهیم ساخت”.

میلانی ورویر، رییس اجراییه انستیتوت جورج تاون برای زنان، صلح و امنیت گفته است که:” افراد زیادی هستند که درشرایط کنونی از طالبان (امارت اسلامی) می‌خواهند درتصامیم شان تجدید نظرکنند، این تخطی حقوق بنیادی زنان ودختران است”.

وزارت خارجه امریکا هم درتویتی گفته است که واشنگتن و شرکای بین‌المللی‌اش عمیقا از اقدامات اخیرحکومت سرپرست در مورد زنان و دختران، از جمله محدودیت تحصیل و سفر نگران هستند.

مدیراموربین الملل عفو بریتانیا هم درتویتی گفته است که بریتانیا حاکمان جدید را با اعمال شان قضاوت خواهد کرد، اگر آنها خواهان مشروعیت بین‌المللی هستند، باید به تعهدات خود، به ویژه در مورد حقوق زنان و دختران، عمل کنند.

در این میان سازمان دیده بان حقوق بشر می‌گوید، کشورهایی که از حقوق زنان حمایت می‌کنند، باید یک نشست اضطراری برگزارکنند.

هیدربار، معاون بخش حقوق زنان درسازمان دیده بان حقوق بشر می‌گوید که:” کشور هایکه دفاع از حقوق زنان جز پالیسی خارجی آنهاست باید برای تدوین یک استراتیژی مشترک و شیوه ای واکنش جهان در برابر تخطی‌های طالبان از حقوق زنان و دختران، نشست اضطراری را دایر کنند. این پلان، باید شامل تشویق و مجازات باشد.”

رینا امیری، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در امور زنان و حقوق بشر می‌گو‌ید که:” طالبان هنوزهم پالیسی‌های سرکوب گرانه علیه زنان و دختران را به عنوان جاگزینی برای رسیدگی به بحران اقتصادی و نیاز به حکومت فراگیر اتخاذ می‌کند. من با خواست‌های افغان‌ها و جامعه بین‌المللی یکجا می‌شوم تا اقدامات سرکوب‌گرانه پایان یابد،‌ مکاتب دختران دو باره باز گردند، زنان اجازه کار پیدا کنند و زندگی شان را از سر بگیرند.”

رعایت حجاب اسلامی توسط زنان از فرموده‌های قرآنی است که عالمان دین ودانشمندان اسلامی تطبیق آنرا از مسوولیت‌های یک نظام اسلامی می دانند.

آنان به این باورند که کشورهای غربی با منع قراردادن پوشش اسلامی برای زنان مسلمان حقوق اسلامی زنان مسلمان را نقص کرده اند ونباید براساس آزادی مذهب که غرب خود را به آن متعهد می‌داند حق پوشش اسلامی از زنان مسلمان گرفته شود.

وزارت امربه معروف و نهی از منکر روزگذشته درحکمی از تمام زنان در افغانستان خواست، حجاب اسلامی را رعایت کنند. در این حکم گفته شده است که با هر لباسی که بدن پوشانیده شود، آن حجاب است، اما افزوده که “تنگ و نازک” نباشد.

به گفته این وزارت، لباس و چادر مروج به رنگ سیاه موسوم به حجاب، نیزحجاب شرعی است.

شماری از باشنده‌گان کابل در حالیکه داشتن حجاب را یک فریضه دینی میدانند اما می‌گویند کسانی که این امر را رعایت نمی‌کند باید خودشخص تنبه یا مجازات شود.

گیتی، باشنده کابل گفت:” در هیچ جای قانون اسلام کسی نیامده که کسی یک گناه را انجام بدهد واعضا خانواده آن مجازات شود.”

حزب الله، باشنده کابل گفت:” امارت اسلامی چرا باید اینگونه رفتارکنند همراه زنان چون قبل از آمدن امارت اسلامی نیز همه زنان دارای حجاب بوده اند.”

در این میان شماری از عالمان دینی حجاب را یک فریضه دینی و شرعی دانسته میگویند درکشور اسلامی برای تطبیق حجاب نیاز به جبر واکراه نیست.

سیدمحسن قریشی، عالم دین گفت:”حجاب در قرآن به آن تاکید شده و زن بی‌حجاب نمازش روا نیست روزه‌اش نمیشود و زکات هم داده نمیتواند پس در کشور ما همه مسلمان هستیم و نیاز به زور و جبر نداریم.”

پس از صدور فرمان تازه وزارت امربه معروف و نهی عن المنکر که ولی زن بی‌‌حجاب تنبیه ویا مجازات می ‌شود برخی از فعالان عرصه حقوق زن می‌گویند امارت اسلامی همیشه نگاه خشک و انعطاف ‌ناپذیری نسبت زنان داشته و به همین دلیل نه‌ تنها هیچ نقشی برای زنان قایل نشده بلکه محدودیت‌های بسیار شدید را علیه زنان وضع کرده ‌اند. آنان فرمان اخیر امارت اسلامی را در مورد حجاب نیز اجباری می دانند.

فروزان رسولی، فعال حقوق زن گفت:” قبل از صدور این فرمان امارت اسلامی تمام زنان ودختران دارای حجاب بودند و نباید امارت اسلامی این فریضه را به گونه اجبار بالای زنان بقبولانند بلکه باید زمینه را مساعد کرده که زنان در جامعه خود را مصون احساس کنند.”

درهیمن حال، محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی امارت اسلامی درقطر در رشته توئیت‌های گفته است طبق قوانین بین‌المللی، هر جامعه‌ای حق دارد در پرتو ارزش‌ها و اعتقادات خود زندگی کند.

به گفته وی حجاب رمز عقيدوی وشعار جامعه افغانستان و یکى از ارزش‌هاى مهم‌اش است.

وی افزوده است:”هیچ کس نمی‌تواند نماینده جامعه دیگری باشد، رهبران هر جامعه نمایندگان جامعه خود هستند.”

رویداد های اخیر

رویترز: رهبر شاخه‌ خراسان داعش در بلوچستان پاکستان زندگی می‌کند

Published

on

(Last Updated On: حمل ۹, ۱۴۰۳)

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که ثنا‌الله غفاری، مشهور به شهاب‌المهاجر، رهبر شاخه‌ خراسان داعش در ایالت بلوچستان پاکستان زندگی می‌کند. بربنیاد این گزارش، ثنا‌الله غفاری این گروه را به یکی از وحشتناک‌ترین شاخه‌های داعش تبدیل کرده است.

براساس گزارش رویترز، غفاری در سال ۲۰۲۰ رهبری داعش خراسان را برعهده گرفت.

رویترز افزوده است که تا پیش از حمله مرگ‌بار این گروه بر میدان هوایی کابل در سال ۲۰۲۱، اطلاعات کمی درباره غفاری موجود بود که در نتیجه آن ۱۷۰ غیرنظامی و ۱۳ سرباز امریکایی کشته شدند.

گفته می‌شود که ثناالله غفاری در چندین حمله در افغانستان، ایران، ازبیکستان، تاجیکستان و پاکستان دست داشته ‌است.

پیش از این، مقام‌های پاکستانی اعلام کرده بودند که غفاری در ماه جون سال گذشته در ولایت کنر افغانستان کشته شد، اما اکنون رویترز گزارش داده که او به پاکستان فرار نموده و در ایالت سرحدی بلوچستان زندگی می‌کند.

در همین حال، سخنگوی وزارت امور داخله گفته است که طی بیش از دو سال پسین، داعش در افغانستان سرکوب شده و توان عملیاتی خود را از دست داده است.

عبدالمتین قانع تصریح کرده است: «امارت اسلامی افغانستان تا امروز عملاً ثابت کرده نه در جامه قول بلکه در جامه عمل ثابت کرده، هر کس ادعای دارد باید به دلیل ثابت کند و اگر نه همین ادعا را ما مسترد می‌کنیم. حقیقت ندارد، خاک ما مصون است و هم اکنون هیچ گروه مسلح در کشور فعالیت ندارد.»

گفتنی است که آخرین حمله‌‌‌‌ی را که داعش در افغانستان برعهده گرفت، حمله بر نزدیکی دفتر کابل بانک در کندهار بود که در نتیجه آن سه تن جان باختند و ۱۲ تن دیگر زخمی شدند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

زلزله ۵.۲ ریشتری افغانستان را لرزاند

Published

on

(Last Updated On: حمل ۹, ۱۴۰۳)

به گزارش مرکز ملی زلزله‌نگاری هند، زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۲ ریشتر بعد از ظهر امروز (پنج‌شنبه) افغانستان را تکان داد.

مرکز این زلزله منطقه کوهستانی شمال شرق ولسوالی اشکاشم ولایت بدخشان در عمق ۷۰ کیلومتری زمین بوده و برعلاوه افغانستان، درکشورهای تاجیکستان، ازبیکستان و قرغیزستان نیز احساس شده است.

تاهنوز تلفات جانی و خسارات مالی از اثر این حادثه گزارش نشده است.

این در حالی است که در ماه اکتوبر سال گذشته، بیش از ۲ هزار تن در نتیجه وقوع چهار زلزله‌ی ۶.۳ ریشتری در ولایت هرات جان باختند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

بنیاد بیات به خانواده‌های نیازمند در شهر مزارشریف کمک کرد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۹, ۱۴۰۳)

در ادامه کمک‌های رمضانی بنیاد بیات، ده‌ها خانواده نیازمند از کمک‌های این بنیاد در شهر مزارشریف، مرکز ولایت بلخ مستفید شدند. مسوولان این بنیاد می‌گویند که توزیع بسته‌های کمکی این نهاد به‌منظور دست‌گیری نیازمندان در بخش‌های مختلف کشور جریان دارد.

این بسته‌های غذایی مشمول آرد، روغن و برنج می‌شود که به خانواده‌های نادار توزیع شده است.

یافث ثاقب، نماینده بنیاد بیات در مورد این مساعدت‌ها گفته است: «به ادامه کمک‌های بنیاد بیات، این‌بار نیز یک مقدار مواد خوراکه از قبیل آرد، روغن و برنج برای فامیل‌های نیازمندان مزارشریف توزیع گردید و ان‌شاءالله این کمک‌ها ادامه خواهد داشت.»

در همین حال، شماری از خانواده‌های نادار از کمک‌های بنیاد بیات ابراز خرسندی کرده‌اند.

طیبه، دریافت‌کننده کمک گفت: «با تشکر فراوان از کمک‌های رمضانی بنیاد بیات، واقعاً از بنیاد بیات خیلی تشکر می‌کنم که برای مردم تنگدست و فقیر این منطقه کمک کردند. این کمک‌ها در ماه رمضان خیلی از مشکلات ما را می‌تواند رفع کند.»

خیرالله، دریافت‌کننده کمک نیز گفت: «تشکر می‌کنم از نهاد خیریه بنیاد بیات بابت همکاری شان که در این ماه مبارک رمضان دست نیازمندان را می‌گیرند. امید است که تاجران و موسسات خیریه از این کارها دوامدار انجام دهند.»

بنیاد بیات یکی از نهاد‌های خیریه است که در بیست سال گذشته در کنار توزیع بسته‌های کمکی به نیازمندان و خانواده‌های آسیب‌پذیر، درتطبیق طرح‌های عمرانی کشور نیز نقش مهم را ایفا نموده است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!