Connect with us

رویداد های اخیر

واکنش‌ها به کشته شدن ایمن الظواهری

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

کشته شدن ایمن‌الظواهری، رهبر شبکه القاعده در حمله هوایی امریکا در کابل، واکنش‌های گسترده جهانی را به دنبال داشته است.

رییسان هردوحزب جمهوری خواه ودموکرات امریکا در سنای این کشور با تمجید از این اقدام جو بایدن گفته اند رییس جمهور با دستور حمله بر ظواهری عدالت را تامین کرده است.

چاک شومر، رهبراکثریت دموکرات ها در سنای امریکا گفت: “این ماموریت موفق امنیت ملی ما را تقویت می کند و سبب تضعیف ستون فقرات تروریست‌ها درسراسرجهان خواهد شد که به دنبال آسیب رساندن به کشورما استند.”

آدم کینگزینگر، رهبرجمهوری خواهان درسنای امریکا گفت: “”کشتن شدن ظواهری موفقیت دیگری برای ایالات متحد در تامین هرچه بیشتر امنیت ایالات متحده است، اما این پرسش ها را مطرح کرده ازجمله این که آیا طالبان (امارت اسلامی) می دانستند ظواهری درکابل پنهان است. اگرپاسخ مثبت باشد این نشان دهنده روابط خیلی نزدیک القاعده با طالبان است”.

وزیرخارجه امریکا اما مدعی است که حاکمان جدید افغانستان با پناه دادن به رهبرالقاعده توافق دوحه را به «طور فاحشی» نقض کرده است.

انتونی بلینکن، وزیرخارجه امریکا گفت: “درشرایطی که با بی ‌رغبتی یا ناتوانی طالبان (امارت اسلامی) بر پای بندی به تعهداتش روبه روهستیم، ما با کمک‌های انسان دوستانه و پشتیبانی ازحقوق بشر به خصوص برای زنان و دختران، به حمایت از مردم افغانستان ادامه می‌دهیم”.

رییس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی امریکا گفت که ظواهری تلاش می کرد تا شبکه القاعده را دوباره احیا کند وفعالیت های این شبکه را فراتراز مرزهای افغانستان توسعه دهد.

ریچارد جان برنن، رییس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی امریکا گفت: “پایگاه اطلاعاتی ومبنای قانونی ما درکشتن ظواهری قوی بود و هدف آن کسی بود که ما او را درکابل رد یابی کرده بودیم. این نشان‌ دهنده تلاش‌های سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده است. ما معتقد ایم که ظواهری سال‌ها در کابل بوده است. اطلاعات ما این را هم نشان می دهد که ظواهری تلاش می کرده شبکه را بازسازی کند وفعالیت های القاعده را فراتر از مرزها توسعه دهد”.

تریسی والدر، افسرسابق استخبارات امریکا گفت: “کشته شدن ظواهری به این معنا نیست که القاعده کاملا نابود شده است. شما نمی توانید یک ایده را بکشید. ما باید این مساله را در ذهن داشته باشیم. اما این واقعیت که او در کابل بود برای من کاملا حیرت ‌انگیز است. فکرنمی کنم طالبان (امارت اسلامی) به دنبال احیای روابط با غرب باشند، اما اگر القاعده بخواهد تلافی کند متحدین امریکا را هدف قرار دهد، آنها به احتمال زیاد، اگر تلافی کنند، به دنبال متحدان ما خواهند رفت.”

کانادا، آسترالیا، دبیرکل ناتو و عربستان سعودی ازاقدام امریکا برای کشتن ظواهری استقبال کرده اند.

رویداد های اخیر

کرزی: تعلیم دختران «مسئله حیاتی» برای افغانستان است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور در دیدار با حسن کاظمی قمی، سفیر و نماینده خاص ایران، تعلیم دختران را «مسئله حیاتی» برای افغانستان خوانده است.

در صفحه ایکس آقای کرزی آمده که او در این دیدار از همکاری و ایستادگی تهران در کنار مردم افغانستان در مقاطع مختلف و از کمک‌های آن کشور به‌خصوص در بخش تعلیم و اعطای بورسیه‌های تحصیلی برای جوانان افغان ابراز امتنان کرده است.

کرزی همچنان صلح و ثبات را در منطقه به نفع همه دانسته است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

ازبیکستان به افغانستان یک محموله کمکی فرستاد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

یک محموله از کمک‌های بشردوستانه ازبیکستان به مقام‌های محلی ولایت بلخ در بندر تجارتی حیرتان تسلیم داده شد.

مسوولان محلی می‌گویند، این کمک‌ها نزدیک به ۱۶۰ تُن مواد خوراکی که مشمول آرد، روغن، گندم، بوره و گوشت بوده از سوی والی سرخان‌دریای ازبیکستان به والی بلخ سپرده شده است.

والی سرخان‌دریا هدف از ارسال این کمک‌‌ها را حمایت و دست‌گیری از مردم افغانستان بیان کرده و بر گسترش روابطه حسنه میان دو کشور تاکید کرده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

مجاهد: روابط کشورهای جهان با امارت اسلامی با گذشت هر روز در حال گسترش است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی با اشاره به سفر‌های شمار زیادی از نمایندگان دیپلوماتیک و هیأت‌های خارجی به‌کشور و هم‌چنان سفر مقام‌های بلندپایه کشور به خارج می‌گوید، امارت اسلامی به‌سطح گسترده پذیرفته شده و مناسبات با امارت اسلامی تأمین بوده و رفت‌آمدها جریان دارد.

آقای مجاهد می‌افزاید، روابط کشورهای جهان با امارت اسلامی با گذشت هر روز در حال گسترش است و بر موثریت آن افزوده می‌شود.

با این‌حال سخنگوی امارت اسلامی تأکید می‌کند که برداشت بعضی‌ها مبنی بر این‌که افغانستان دیگر منزوی شده و اقتصادش درحال خراب شدن است و مناسبات آن با کشورها تأمین شده نمی‌تواند، همه نادرست ثابت شد.

به گفته‌ی آقای مجاهد اکنون معلوم شد که افغانستان هم از نگاه سیاسی و هم از منظر اقتصادی گام‌های صعودی بر می‌دارد و این تلاش‌ها بیشتر شده و تسریع خواهد شد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!