رویداد های اخیر

واکنش‌ها به اظهارات اخیر وزیرخارجه امریکا در مورد کشته نشدن سربازان امریکایی

Published

on

(Last Updated On: جدی ۱۴, ۱۳۹۹)

گفته‌های وزیر خارجه امریکا در مورد اینکه هیچ سرباز امریکایی در افغانستان در جریان یک سال گذشته کشته نشده، با واکنش‌هایی روبرو شده است.

ریاست جمهوری می‌گوید که این مسئله نمایانگر این است که طالبان اکنون در برابر مردم افغانستان می‌جنگند.

از توافق صلح امریکا با طالبان حالا نزدیک به یک سال می گذرد، ۲۹ ام فبروری ۲۰۲۰ میلادی، طالبان با امریکا توافق صلح امضا کردند. توافقی که انتظار میرفت پس از ان سطح خشونت‌ها در افغانستان کاهش یابد، قضیه بر عکس شده است.

وزیر خارجه امریکا گفته که در یک سال گذشته، هیج سرباز امریکایی در افغانستان کشته نشده است، و در حال حاضر نیاز نیست تا هزاران سرباز امریکایی در افغانستان باشد.

حکومت افغانستان در واکنش به این گفته‌های وزیر خارجه امریکا، طالبان را متهم به نبرد بر ضد مردم وحکومت افغانستان می‌کند.

دوخان مینه‌پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری می‌گوید که :”تلفاعت نظامیان خارجی به خاطر صفر شده است که حالا جنگ را نیروهای افغان به تنهایی به پیش می‌برند و طالبان متاسفانه بر ضد حکومت و مردم می‌جنگند.”

رییس مجلس سنا با کنایه به گروه طالبان تبریکی داده است که صدها نظامی و غیر نظامی افغان را کشته اند.

فضل هادی مسلم یار، رییس مجلس سنا می‌گوید که : به طالبان مبارک می‌گویم که در یک سال گذشته هیچ امریکایی کشته نشده، اما ده‌ها نظامیان افغان کشته شده اند.”

طالبان هموار دلیل اصلی جنگ شان را در برابر حکومت حضور نظامیان خارجی در میدان نبرد گفته اند،  اما حالا که نیروهای خارجی در میدان‌های نبرد حضور ندارند و بر بنیاد توافق قرار است از افغانستان خارچ شوند دلیل نبرد طالبان با نیروهای افغان چیست.؟

ولی فروزان، آگاه سیاسی در این باره می‌گوید که:” فعلا که آنها وارد یک توافقنامه با امریکا شدند می‌خواهند که نیروهای امنیتی افغان هم که همکارهای امریکا هستند از دید خود شان جنگ را ادامه بدهند.”

درهمین حال طالبان در صفحه تویترشان گفته اند که :”عدم حمله علیه نیروهای امریکایی بعد ازتوافقنامه دوحه، آشکار میسازد که امارت اسلامی به حیث جهت متعهد وعده های خود را عملی مینماید وازجهت مقابل همچنان میخواهد که تعهدات خود را عملی کند.”

این گروه در ادامه افزوده است که :” زمانی که با جهت‌های داخلی هم به نتیجه رسیدیم، همین گونه تعهدات را عملی خواهیم نمود.”

Trending

خروج از نسخه موبایل