رویداد های اخیر

واکنش‌ها به نشر فهرست جدید اقوام در شناسنامه‌های برقی

Published

on

(Last Updated On: حوت ۲۴, ۱۳۹۹)

تصمیم اخیر اداره‌ی احصاییه و معلومات در پیوند با فهرست جدید از قوم ها در شناس‌نامه‌ی های برقی، واکنش‌های چهره‌های دولتی و مردمی را به دنبال داشته است.

شماری از چهره های سیاسی کشور گفته اند که در فهرست جدید این اداره پشتون های افغانستان یک قوم و بقیه اقوام ازبیک ها، هزاره ها و تاجیکان به چندین قوم دیگر تقسیم شده است.

سرور دانش معاون دوم رییس جمهوری می‌گوید این فهرست، فاقد جنبه علمی و عملی است.

محمد هدایت رییس مطبوعات دفتر معاونت دوم ریاست جمهوری میگوید: “تصمیم‌های عجولانه هم حکومت را مورد پرسش قرار می‌دهد و هم در میان مردم ما تفرقه و بی‌اعتمادی ایجاد می کند.”

صلاح الدین ربانی رهبر جمعیت اسلامی افغانستان نیز می‌گوید که اداره احصاییه مرکزی در یک برنامه طرح ریزی شده به تجزیه ولسوالی ها و روستا ها پرداخته است.

عطامحمد نور رییس اجرایی این حزب گفته است که این اداره حکومتی به تفاوت ها میان قوم و محل سکونت واقف نشده است.

محمد افضل حدید رییس شورای ولایتی بلخ میگوید:” این اداره‌ی حکومتی هنوز به این امر مهم واقف نشده است که میان قوم و نام محل سکونت یک‌تبار تفاوت فاحشی وجود دارد و به هیچ صورت باشنده‌ی محلی را نمیتوانید بنام همان محله در ردیف قوم حساب کنید.”

از سویی هم عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه نیز تصمیم اداره‌ی ملی احصاییه و معلومات را اشتباه  خوانده و بر اصلاح آن تاکید کرده است.

اما اداره ملی احصایه می‌گوید که تصمیم‌اش بر مبنای خواست مردم بوده است.

رویینا شهابی سخنگوی این اداره میگوید:” این تصمیم را بر اساس درخواست بزرگان برخی از اقوام و با درنظرداشت تفسیر بند سوم ماده‌ی چهارم قانون اساسی گرفته است. در اعلامیه گفته شده است که آنان از طریق مراجع مختلف رسمی، خواهان درج اقوام‌شان که در قانون اساسی به‌گونه‌ی صریع تذکر به عمل نیامده، در شناس‌نامه‌ی الکترونیک شده بودند.”

در ماده‌ی چهارم قانون اساسی کشور از ۱۴ قوم به‌گونه‌ی صریح نام برده شده است. اما در شناس نامه های برقی ۵۴ دیگر افزوده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل