خبرهای تازه

واکنش تند افغانستان به اظهارات رییس جمهور امریکا

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

ارگ ریاست جمهوری به سخنان دونالد ترمپ رییس جمهور امریکا واکنش تند نشان داده و از این کشور خواهان توضیحات شده است.

ریاست جمهوری با نشر اعلامیه ای میگوید: “افغانستان یکی از کهن ترین ملت – دولت‌های دنیا است که در طول تاریخ از بحران‌های متعدد عبور نموده است. ملت افغانستان به هیچ قدرت خارجی اجازه تعیین سرنوشت خویش را نداده و نخواهد داد.”

آقای ترمپ روز گذشته در دیدار اش با عمران خان نخست وزیر پاکستان گفته بود: “اگر ما در افغانستان جنگ کنیم و آنرا ببریم؛ من این جنگ را در یک هفته خواهم برد. اما نمیخواهم ده میلیون آدم را بکشم.”

آقای ترمپ افزوده بود: “اگر بخواهم برنده جنگ افغانستان شوم، افغانستان از نقشه جهان محو خواهد شد. تمام،… فقط در ده روز کار را تمام خواهم کرد.”

در همین حال اعلامیه ریاست جمهوری می‌افزاید: شراکت و همکاری ما با جهان و بخصوص با ایالات متحده امریکا بر مبنای منافع متقابل و احترام متقابل است. ما از همکاری امریکا برای آوردن صلح حمایت می‌نماییم، اما سرنوشت اساسی کشور ما در جلسات سران دول خارجی بدون حضور زعامت افغان‌ها تعیین شده نمی‌تواند.”

ریاست جمهوری میگوید: “افغانستان ما با صلابت و ابهت در صحنه سیاست دنیا باقی خواهد ماند.”

 حکومت افغانستان از مجرای دیپلوماتیک و دولتی خواهان صراحت و توضیحات از جانب واشنگتن در مورد اظهارات رییس جمهور این کشور با نخست وزیر پاکستان، شده است.

از سویی هم، حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور، در یک اعلامیه گفته‌های رئیس‌جمهور امریکا را تقبیح کرده و آن را توهین به ملت افغانستان دانسته، گفته است که نگرانی مردم افغانستان از پنهانی‌کاری‌های امریکا و پاکستان به جا بوده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل