رویداد های اخیر

واکنش عبدالله به اظهارت کابلوف؛ تنها ایجاد حکومت موقت در افغانستان راه حل بوده نمی‌تواند

Published

on

(Last Updated On: دلو ۲۹, ۱۳۹۹)

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی امروز چهارشنبه (۲۹دلو)در واکنش به گفته‌های ضمیر کابلوف می‌گوید که حکومت موقت در افغانستان به تنهایی یک راه حل نیست و تصمیم در این مورد هم وابسته به مردم افغانستان است.

این درحالی است که ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژۀ روسیه برای افغانستان می‌گوید که راه حل نهایی در افغانستان ایجاد یک دولت انتقالی-عبوری است.

آقای کابلوف در یک گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه تأکید کرده‌است که مسکو ترجیح می‌دهد تا تمامی طرف‌های درگیر در افغانستان بر ایجاد یک دولت انتقالی-ایتلافی موافقت کنند.

آقای کابلوف گفته است که:” یک راه کلاسیک برای جنگ‌های داخلی هستند، مرحله اول یک دولت ایتلافی مورد نیاز است که توانایی و قدرت کنترول هر دو طرف را داشته باشد که یکدیگر را مهار کند، و پس از آن یک دولت حاکم جدید تشکیل شود که بسیاری مشکلات را حل کند.”

اما عبدالله عبدالله در واکنش به گفته‌های ضمیر کابلوف می‌گوید که حکومت موقت در افغانستان به تنهایی یک راه حل نیست و تصمیم در این مورد هم وابسته به مردم افغانستان است.

آقای عبدالله دراین مورد گفت:” این را مردم افغانستان در میز مذاکره بنشینند و مسیر را برای خود مشخص بسازند، تنها ایجاد یک حکومت موقت راه حل بوده نمیتواند، راه حل باید راه حل جامع باشد، از ابتدا تا به اخیرش مردم افغانستان به آن موافق باشند، راه حل موافق معنایش این است که خوب در بینش یک دوره یا عبوری یا انتقالی میاید، اما اخیر کار چی باشد.”

همچنان آقای عبدالله در مراسم ایجاد کمیسیون حقوق بشر در چوکات این شورا همچنان از افزایش ترورهای هدفمند نگرانی کرده، افزایده است که طالبان می‌خواهد از این طریق به قدرت برسد.

آقای عبدالله می‌گوید که:” صدای مردم افغانستان این است که اگر یک طرف بخواهد که با کشتار مردم بی‌گناه با هدف قرار دادن فعالان حقوق بشر یا مردم ملکی نشان بدهند که توانایی بیشتر دارند، من فکر می‌کنم که این راه رسیدن به یک راه حل مسالمت آمیز نیست.”

با این حال وزارت دولت در امور صلح می‌گوید که در تلاش است تا یک کمیته ملی از قربانیان جنگ را ایجاد کنند که خواست قربانیان جنگ در روند گفتگوهای صلح مطرح شود.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شوند که طالبان میز مذاکره را در وحه ترک گفته اند و هیچ نشانه‌ی از آغاز دو باره آن وجود ندارد.

Trending

خروج از نسخه موبایل