خبرهای تازه

واکنش ها بر رهایی مشروط نظام الدین قیصاری

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

حکومت وحدت ملی از میانه های همین سال برای گرفتاری یک عده از افراد آستین بالا کشید و هر کدام را پس از گرفتاری از سوی ریاست عمومی امنیت ملی به مواردی متهم کرد.

حکومت چند بار برای گرفتاری فرمانده علی پور اقدام کرد. امنیت ملی وی را مسلح غیر مسوول معرفی کرد. این فرد مسلح پس از دو شب به ضمانت معاون دوم رییس جمهور آزاد شد.

نظام الدین قیصاری از افراد ویژه جنرال دوستم است. دست کم پنج ماه در بند امنیت ملی بود. وی به اتهام نقض قوانین حقوق بشری و همچنان تهدید نیروهای امنیتی دستگیر شده بود و حالا از قول دادستانی کل وی با ضمانت معتبر آزاد است اما گفته می شود این آزادی با شرط حضورش در کابل توافق شده است.

جمشید رسولی، سخنگوی دادستانی کل کشور می گوید: “به اساس پیشنهاد ریاست عمومی امنیت ملی مبنی بر این که ادعاها بالای آقای قیصاری زیاد است و مستند سازی و تحقیق این ادعاها نیاز به زمان بیشتر دارد، بناءً این اداره خواستار این شده که آقای قیصاری با ضمانت معتبر رها شود و پرونده‌اش عادلانه بررسی شود.”

نیروهای امنیتی چندی پیش نوید خان آبادی را دو روز در تالقان مرکز تخار در محاصره داشتند و پس از بازداشت هنوز سرنوشت فرمانده خان آبادی مشخص نیست.

ابراهیم خیل پسر اختر محمد که حکومت پیش از یک هفته خانه وی در شهر مزار را محاصره کرده بود اما با پا در میانی بزرگان قومی ظاهرن از جرم وی گذشتند و یا هم در اخیر تمیم شنسب از نزدیکان رحیم وردک وزیر پیشین دفاع ملی را هم پولیس در خانه اش محاصره کرده بود.

احمد سعیدی، آگاه سیاسی می گوید: “این برخورد حکومت قانونی و قضایی نبود بل برای انتخابات است و هم چنان گرفتاری آنها هم بخش از بازاریابی برای انتخابات است.”

دادستانی کل به برخورد دوگانه با قضایای این چنینی متهم می شود. هرچند دادستانی در این مورد چیزی نمی گوید: اما قانون اساسی کشور شرط های دارد.

وحید فرزیی، یک تن از حقوق دانان می گوید: “حکومت در برخی موارد برخورد دوگانه می کند در حالیکه قانون اساسی کشور در مورد همه اتباع افغانستان یکسان است و این قانون شکنی نباید صورت گیرد.”

مردم که بارها از فرهنگ معافیت شکایت کرده اند و نهاد های عدلی و قضایی کشور هم شامل نهاد های اند که به باور مردم فرهنگ معافیت در آنها سخت جریان دارد. حالا خواست شهروندان هم این است که در مورد این همه گرفتاری ها و آزادی ها حکومت باید توجه جدی کند.

Trending

خروج از نسخه موبایل