اخبار ساحوی

واکنش ها به حمله انتحاری روز عید در ولایت فاریاب

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

حمله انتحاری روز جمعه بر نمازگذران عید در شهرمیمنه که پس از حمله روز عاشورای پارسال در کابل خونبار ترین حمله انتحاری خوانده شده، واکنش های زیادی را در پی داشته است.

این حمله انتحاری در روز اول عید قربان در برابر مسجد جامع شهر میمنه اتفاق افتاد که در نتیجه نزدیک به 90 تن کشته و زخمی شدند.

رییس جمهور کرزی بدنبال وقوع این حادثه به ولایت فاریاب رفت و با بازماندگان قربانیان واقعه دیدار و از آنان دلجویی کرد.

آقای کرزی گفت که این حمله درست زمانی اتفاق افتاد که مفتی اعظم عربستان حمله انتحاری را حرام دانسته است. او این حمله را به دشمنان اسلام و مردم افغانستان نسبت داد.

میر احمد جوینده رییس بنیاد فرهنگ و جامعه مدنی افغانستان نیز ضمن تقبیح این حمله میگوید دولت افغانستان به هدف جلوگیری از تکرار چنین رویدادها سیاست خود را در برابر ادامه جنگ و یا هم تمرکز بر گفتگوهای صلح با مخالفان مسلح را روشن سازد.

گونترکتز سخنگوی آیساف نیز به این حمله واکنش نشان داده و آنرا شدیدا محکوم کرده است. او گفت:”  این  حمله فجیع یکبار دیگر بی احترامی شورشیان در برابر روز عید و علاقمندی مردم برای داشتن صلح و ثبات را نشان داد. من یکبار دیگر تسلیت عمیق خویش را به خانواده  و دوستان کسانیکه در این حمله کشته و زخمی شدند، ابراز میدارم”.

محمد اسماعیل قاسمیار مسئول روابط خارجی شورای عالی صلح عاملین این حمله را عمال بیگانگان خواند.

او گفت که موضوع مذاکره با مخالفان مسلح و تامین ثبات در کشور بسیار پیچیده است و این مسئله در کشورهای منطقه و فرا منطقه ریشه دارد.

قاسمیار افزود، که حمایت نظامیان پاکستان از تداوم خشونت در افغانستان، منجر به قربانی شدن مردم افغانستان شده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل