اخبار ساحوی

وحید مژده: طالبان آماده مذاکرات صلح می باشد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

یک نهاد تحقیقی تازه تاسیس درقطر که اوضاع کشورهای اسلامی، به خصوص کشورهای عربی را پیگیری می کند، اخیراٌ کنفرانسی را روی ازسرگیری مذاکرات طالبان با امریکا و دریافت انگیزه به تعویق افتادن گفتگوهای صلح میان امریکا وطالبان درقطر برگزار کرد.

وحید مژده آگاه مسایل سیاسی، ملاعبدالسلام ضعیف سفیرپیشین رژیم طالبان درپاکستان وملاعبدالوکیل متوکل وزیرخارجه رژیم طالبان ازافراد دعوت شده دراین کنفرانس بودند.

آقای مژده میگوید درحاشیه این کنفرانس وی با اعضای ده نفری دفترسیاسی طالبان درقطردیدارکرده است.

به گفته آقای مژده طالبان به این باور هستند که جنگ نمی تواند مشکل افغانستان را حل کند ودرصورتیکه برسرایجاد دفترسیاسی آنان درقطرتوافق صورت گیرد، این گروه آماده است  که گفتگوهای صلح را آغازکنند.

آقای مژد می افزاید  اشخاصی درداخل وخارج ازافغانستان وجود دارند که خواهان برقراری صلح وگفتگوی بین الافغانی نیستند.

درحالیکه بارها دولت افغانستان ،  پاکستان را یکی ازحامیان اصلی طالبان خوانده است اما آقای مژده میگوید این مسله جزامتیازدهی برای پاکستان ثمره دیگری برای مردم ودولت افغانستان ندارد.

آقای مژده میگوید درصورتیکه پس ازایجاد دفترسیاسی برای طالبان درقطرتوافق برسرگفتگوهای صلح میان امریکا وطالبان نزدیک شود، طالبان آماده هستند با دولت واپوزیسیون سیاسی مخالف دولت نیزگفتگو کنند.

درحالیکه قبلا بحث ها روی ایجاد دفترسیاسی برای طالبان درقطرجدی تر شده بود و دولت افغانستان نیزموافقت خود را با ایجاد این دفتربه هدف گفتگوی صلح باطالبان اعلام کرد، اما این مسئله به دلایل نامعلومی به تعویق افتاد.

شماری از کارشناسان قطع این گفتگوها را ناشی ازمداخلات برخی حلقات استخباراتی کشورهمسایه میدانند.

Trending

خروج از نسخه موبایل