اخبار ساحوی

وزارت جارجه : دفتر قطر یگانه مرکز رسمی مذاکرات مستقیم با تحریک طالبان خواهد بود

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

وزارت خارجه ی افغانستان از نهایی شدن طرح ایجاد نمایندگی طالبان در قطر خبر داد.

مسوولان این وزارت گفتند: پس از این دیپلومات های افغانستان گفتگو ها را با مقام های ارشد قطر آغاز خواهند کرد تا روند گفتگو با طالبان رسمآ اغاز شود.

این طرح که ازسوی شورای امنیت ملی افغانستان ساخته شده ، چگونگی ایجاد دفتر برای طالبان و شیوه گفتگو با رهبران طالب در قطر را مشخص میکند.

همزمان با این جانان موسی زی سخنگوی وزارت خارجه ی افغانستان از شرایط مصئون در داخل افغانستان برای رهبران طالب خبر داده گفت: ” باور دولت افغانستان اینست که بدون اشاره به هیچ کشوری یا سازمانی تدویر جلسات بین الافغانی در ارتباط به پروسه صلح در داخل کشور ممکن است و به همین دلیل باید تمام جلسات مشورتی در ارتباط به تلاشهای پروسه صلح در داخل کشور صورت بگیرد”.

گفتگو های صلح  جریانیست که از چند سال بدین سو همواره سرخط رسانه های ملی و بین المللی بوده است اما تا اکنون طالبان هیچ زمانی از حاضر شدن به میز مذاکره خبر نداده اند.

با این حال نمایندگی سازمان ملل متحد در کابل اکنون مصروف رایزنی در مورد برگزاری گفتگو های صلح با طالبان است ، مذاکراتی که گفته میشود عنقریب در ترکمنستان میان طالبان و گروه های سیاسی و مدنی افغانستان برگزار خواهد شد.

این اظهارات مقام های افغان در پی برگزاری نشست فرانسه داغ تر شده است. چند روز پیش نمایند گان طالبان و حزب اسلامی  با شماری از احزاب سیاسی و جامعه ی مدنی افغانستان روی اوضاع این کشور گفتگو کردند. گفته می شود خواست طالبان و حزب اسلامی در این نشست این بود که دولت و قانون اساسی افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسند و با دولت این کشور مذاکره نخواهند کرد.

Trending

خروج از نسخه موبایل