رویداد های اخیر

وزارت خارجه امریکا: چین موقفش را درباره به رسمیت شناختن امارت اسلامی روشن کند

Published

on

(Last Updated On: دلو ۱۱, ۱۴۰۲)

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در واکنش به دریافت اعتمادنامه سفیر امارت اسلامی افغانستان از سوی رئیس‌جمهور چین گفت که هنوز موضع بیجینگ در قبال به رسمیت‌شناختن امارت اسلامی واضح نیست.

او گفت پس از شنیدن اظهارات رسمی حکومت چین، در این مورد ابراز نظر خواهد کرد.

او در نشست خبری گفت: «من آن گزارش‌ها را دیده‌ام و فکر می‌کنم دولت چین در مورد روابط [بیجنگ با طالبان] صحبت کند و این‌که آیا آن‌ها (چین) به‌طور رسمی طالبان (امارت اسلامی) را به رسمیت شناخته‌اند یا خیر. من برخی از نظرات متفاوت آن‌ها را دیده‌ام.»

او بار دیگر تاکید کرد که روابط کنونی چین و امارت اسلامی تغییری در سیاست امریکا در قبال شناسایی امارت اسلامی به وجود نمی‌آورد و این گروه باید گام‌های مشخص را از جمله در راستای بهبود وضعیت زنان، برای به رسمیت شناخته شدن خود بر دارد.

او افزود: «از این رو، قبل از این که ارزیابی‌ای از این اقدام داشته باشم، منتظر وضاحت دادن حکومت چین در این مورد خواهم ماند.»

او از چین و کشورهای دیگر خواست که از نفوذ خود برای ایجاد تغییر در رفتار امارت اسلامی استفاده کنند.

این درحالی است که وزارت خارجه امارت اسلامی افغانستان روز سه‌شنبه (۱۰دلو) با انتشار تصاویری اعلام کرد که شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، اعتمادنامه اسدالله بلال کریمی را به عنوان سفیر و نماینده فوق‌العاده امارت اسلامی پذیرفته است.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه در خبرنامه‌ای نوشت که اعتمادنامه بلال کریمی در چین همراه با سفیران ٤١ کشور دیگر در مراسم خاص به شی جین‌پینگ تقدیم شد.

این در حالیست که گروه بین‌المللی بحران روز سه‌شنبه در گزارشی از کشورهای غربی خواسته است که نباید مانع برداشتن گام‌های عملی برای تقویت همکاری منطقه‌ای با افغانستان به منظور بهبود وضعیت تجارت و مبارزه دربرابر شورشیان شوند.

Trending

خروج از نسخه موبایل