تجارت

وزارت خارجه خواستار استثنا قرار گرفتن افغانستان در تحریم های امریکا علیه ایران شد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

وزارت خارجه افغانستان از امریکا می خواهد که افغانستان در تحریم های آن کشور علیه ایران استثنا قرار گرفته و از بندر چابهار استفاده کند.  

پس از خارج شدن امریکا از برجام تحریم های اقتصادی امریکا بر ایران از سر گرفته شد . آنچه که بندر آبی چابهار نیز از آن آسیب پذیر خواهد شد. وزارت خارجه افغانستان این بندر را برای بهبود وضعیت اقتصادی  کشور حیاتی خوانده و از امریکا خواستار استثنا قرار دادن افغانستان در استفاه از این بندر است .

صبغت الله احمدی، سخنگوی وزارت خارجه گفت:” همانگونه که در گذشته افغانستان را اسثنا قرار داده بودند اکنون هم  خواست ما این است که امریکا در استفاده از بندر چابهار استثنا قرار دهد.”

 در کنار این وزارت خارجه از گفتگو با طرف ها خبر داده و میگوید افغانستان از آنان نیز خواستار استثنا قرار دادن کشور در بکارگیری از این بندر است .

خانجان الکوزی، معاون اتاق تجارت بیان داشت: ” باید تفاهم نامه های با هند و ایران امضا شود تا بتواند از این بندر استفاده بیشتر شود “

 باور ها  هم بر این است که اکنون افغانستان در صورت مدیریت درست می تواند از این بندر آن استفاده موثر کند .

سید مسعود، آگاه اقتصادی اظهار داشت: ” من فکر میکنم که تحریم ها را شامل افغانستان نمی سازند چون این بندر برای افغانستان اهمیت خاص دارد و رشد اقتصادی افغانستان هم از خواست های امریکا است .”

 در همین حال، حسیب موحد، آگاه اقتصادی گفت:” در این جا نیاز است که افغانستان با سیاست های درست خودش مدیریت کند و هم چنان تفاهم نامه ها را با هندو ایران بسته کنند . “

 چابهار در مقایسه با بندرکراچی 700 کیلومتر و در مقایسه با بندر عباس 900  کیلو متر نزدیک تر به مرکز کشور است. با استفاده از این بندر هزینه انتقال هر کانتینر اموال از 500 تا 1000 دالر کاهش می یابد .

از این نگاه چابهار ارزان ترین و نزدیک ترین مسیر برای وصل شدن کشور به آبهای جهانی و راه های ترانزیتی به شمار می رود .

Trending

خروج از نسخه موبایل