Connect with us

رویداد های اخیر

وزارت خارجه: پاکستان دروازه‌ها را به بهانه‌های توجیه‌ناپذیر می‌بندد

منتشر شده

در

(Last Updated On: سنبله ۱۹, ۱۴۰۲)

وزارت امور خارجه امارت اسلامی افغانستان شنبه شب (۱۸سنبله) دریک اعلامیه بستن دروازهٔ تورخم از جانب پاکستان و شلیک بر نیروهای امنیتی افغان را اقدامات خلاف حسن همجواری دانسته است.

در اعلامیه وزارت خارجه آمده است که حکومت پاکستان دروازهٔ تورخم را پس از آن بست که ‌روز چهارشنبهٔ (۱۵سنبله)  گذشته نیروهای پاکستانی زمانی بالای نیروهای سرحدی افغان شلیک کردند که مصروف ترمیم یک پوستهٔ امنیتی بودند که سال‌ها قبل اعمار گردیده بود.

اعلامیه افزوده است که:«بستن راه تورخم تجارت دو کشور و منطقه را متأثر می‌سازد و تجار عام دوطرف را می‌تواند به ضرر تجاری و مالی مواجه ‌سازد.

به گفته وزارت خارجه پیش از این، لاری مملو از انجیر تجار افغان که از مسیر بندر واگه راهی کشور هند بود، در نزدیکی پوستهٔ پولیس در ایالت بلوچستان به آتش کشانیده شد که نگرانی و بی‌اعتمادی عمده را ایجاد کرد.

این وزارت همچنان می‌گوید که، حکومت پاکستان درین اواخر صدها کانتینر اموال و عراده‌جات افغانستان را به بهانهٔ فهرست حساس (Sensitive List) در بندر کراچی متوقف ساخته است.

در اعلامیه‌ای وزارت خارجه آمده است که:«متأسفانه برخلاف همه تعهدات قبلی، عرف حاکم و تعهدات تحت قوانین بین‌المللی، جانب پاکستان بیشتر اوقات در بندر کراچی مشکلات ایجاد می‌کند و هم‌زمان با رسیدن محصولات زراعتی و میوه‌جات افغانستان دروازه‌ها را به بهانه‌های توجیه‌ناپذیر می‌بندد که نه‌تنها به تجارت افغانستان و پاکستان ضرر می‌رساند بلکه فاصله میان مردمان و کشورهای برادر را افزایش می‌دهد و تجارت و ترانزیت همه منطقه را به مانع و معطلی روبرو می‌سازد.»

به گفته وزارت خارجه، افزون بر جنازه‌ها، شمار زیاد مسافرین (زنان، موسفیدان و اطفال) در دوطرف تورخم گیر مانده اند، به‌ هیچ وجه قابل توجیه نیست.

این وزارت بر حل مشکلات از راه تفاهم و گفتگوهای دیپلوماتیک تأکید ورزیده است و افزوده است که تا دوطرف به‌خاطر بهبود تجارت، ترانزیت و اقتصاد منطقه، برای چنین مشکلات از راه تفاهم راه‌حل جستجو کنند و اجازه ندهند که مسائل سیاسی و دیگر، اقتصاد، تجارت و تردد آزاد مردم را متضرر سازد.

در اعلامیه آمده است که:«امارت اسلامی افغانستان در حالی که روی تعهد به حل مشکلات از راه تفاهم و گفت‌وگوهای دیپلوماتیک تأکید می‌کند، بادرنظرداشت سیاست خارجی اقتصادمحور خویش که تسهیل تجارت و ترانزیت در منطقه اصل آن است، به جانب پاکستان خاطرنشان می‌سازد که چنین اقدامات در کنار تجارت افغانستان و منطقه به اقتصاد ملی پاکستان که اکنون اتکای آن به صادرات بیشتر است، نیز زیان می‌رساند.»

درهمین حال، دفتر رسانه‌های ولایت ننگرهار می‌گوید که گذرگاه تورخم امروز (یک‌شنبه، ۱۹سبنله) برای پنجمین روز برای هر نوع تردد مسدود می‌باشد. این دفتر از همه مسافران خواسته است که از تردد خودداری کنند و افزوده است که امید است به زودی وضعیت به حالت عادی بازگردد.

گفتنی است که دروازه تورخم پس از آن بسته شد که نیروهای امنیتی افغان و پاکستانی به روز چهارشنبه هفته گذشته با هم درگیر شدند و پس از آن پاکستان تصمیم گرفت گذرگاه تورخم را ببندد.

رویداد های اخیر

وزارت دفاع: خاک پاکستان علیه افغانستان استفاده می‌شود

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۹, ۱۴۰۳)

سخنگوی وزارت‌ دفاع ملی روز سه‌شنبه (۱۸ثور) در بیانیه‌ای، اتهام پاکستان مبنی بر افغان بودن عامل حمله انتحاری به انجینران چینی در پاکستان را «بی‌مسوولانه و دور از واقعیت» خواند.

عنایت الله خوارزمی گفت حملات شبه‌نظامیان ناشی از «ضعف ارگان‌های امنیتی» پاکستان است.

اردوی پاکستان روز گذشته (سه‌‌شنبه، ۱۸ ثور) اعلام کرد حمله انتحاری ۷ حمل که جان پنج انجنیر چینی را در خیبرپختونخوا گرفت، در افغانستان طراحی شده و عامل آن هم افغان بود.

در واکنش به این ادعا پاکستان وزارت دفاع افغانستان گفت که خیبرپختونخوا تحت پوشش اردوی پاکستان قرار دارد و هدف قرار گرفتن شهروندان چینی در این منطقه، «بیانگر ضعف ارگان‌های امنیتی» این کشور است یا همکاری آن‌ها با مهاجمان است.

خوارزمی تصریح کرد که درباره این حمله با مقام‌های چین صحبت کرده‌اند و «آنها نیز از این حقیقت آگاه هستند که افغانان در چنین موضوعاتی دخیل نیستند.»

درهمین حال، وزارت دفاع برنامه‌ریزی و حملات تی‌تی‌پی از خاک افغانستان به پاکستان را رد کرد. اما، برای نخستین‌بار این وزارت حکومت پاکستان را به عدم جلوگیری از ورود داعش به افغانستان متهم کرد.

وی دراین باره گفت که :«ما مواردی داریم که خوارج داعش از خاک پاکستان وارد افغانستان شده و از خاک پاکستان به ضد خاک ما استفاده شده و واقعه از آن کشور تنظیم می‌شود.»

سخنگوی وزارت‌ دفاع گفت که پاکستان باید در این مورد پاسخگو باشد.

آقای خوارزمی همچنان امنیت پاکستان را به نفع افغانستان و منطقه دانسته است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

نهادهای دولتی ۱.۵ میلیارد افغانی از شرکت برشنا مقروض هستند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۹, ۱۴۰۳)

مسوولان شرکت برشنا روز سه‌شنبه (۱۸ثور) در نشست خبری حضور یافته و دست‌آورها و کارکردها این شرکت در سال ۱۴۰۲ را با مردم شریک ساخته می‌گویند که نهادهای دولتی ۱.۵میلیارد افغانی از این شرکت مقروض هستند و قرار است این مبلغ را در سال جاری پرداخت نمایند.

به گفته مسوولان در سال گذشته بیش از ۳۷ میلیارد افغانی عواید از بابت صرفیه برق داشته اند.

از سویی هم، این شرکت در سال گذشته بیش از ۱۰۰ پروژه را در بخش تولید برق به ارزش ۳ میلیارد افغانی تطبیق کرده اند و بر اساس پلان پنج ساله باید افغانستان از وابستگی به برق وارداتی رهایی یابد.

مسوولان این شرکت می‌افزایند که در سال ۱۴۰۲ هجری خورشیدی بیش از ۳۷ میلیارد افغانی عواید داشته اند که بخش از این عواید به کشورهای که از ان برق وارد می‌کنند پرداخت شده و به ارزش سه میلیارد افغانی هم بیش از ۱۰۰ پروژه تولید برق را تطبیق کرده اند.

این مسوولان هم‌چنان می‌گویند که در کار پروژه کاسا ۱۰۰۰ نیز پیشرفت هایی وجود دارد، و پول برق به کشورهای صادرکننده نیز پرداخت شده است. این شرکت هم‌چنان تلاش می‌کند تا برق مورد نیاز را تا چند سال دیگر از منابع داخلی تأمین کند.

این مسوولان می‌افزایند که کار برخی پروژه‌های نیمه کاره آغاز شده و ظرفیت تولید برق نیز در کشور بلند رفته است.

بازسازی سب استیشن ولسوالی چمتال ولایت بلخ با هزینه ۶۸ میلیون افغانی، آغاز کار انتقال لین برق ۵۰۰ کیلوولت شبرغان -دشت الوان، آغاز کار انتقال لین برق ۲۲۰ کیلوولت از ارغندی کابل تا غزنی و دیزاین سب استیشن نورالجهاد از دیگر دست‌آوردهای این شرکت می باشد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

اردوی پاکستان: شواهد غیر قابل انکار از حضور تی‌تی‌پی در خاک افغانستان وجود دارد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۸, ۱۴۰۳)

اردوی پاکستان یک بار دیگر ادعا کرده است که تحریک طالبان پاکستان از خاک افغانستان استفاده می‌کند و در این مورد «شواهد غیر قابل انکار» وجود دارد.

احمد شریف چوهدری، سخنگوی اردوی پاکستان در یک کنفرانس مطبوعاتی امروز (سه شنبه، ۱۸ ثور) گفت که حوادث اخیر تروریستی در کشورش ریشه در افغانستان دارد.

او تاکید کرد که پاکستان به تلاش‌های ضد تروریزم متعهد است و برای از بین بردن تی‌تی‌پی از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد.

او گفت که نیروهای امنیتی پاکستان تا جایی که ممکن باشد علیه تروریست‌ها پیش خواهند رفت.

چوهدری ضمن تاکید بر اینکه خلافکاران محاکمه خواهند شد، اظهار کرد: «لوی درستیز گفته است که تروریست‌ها در پاکستان جای ندارند.»

سخنگوی اردوی پاکستان درباره موضوع مهاجران افغان، گفت: «میلیون‌ها افغان هنوز در پاکستان زندگی می‌کنند، در حالی که این کشور با تروریزم مبارزه می‌کند. پاکستان به مهاجران افغان کمک کرده است و جهان نیز این را می‌داند.»

وی افزود که وضعیت نظم و قانون در پاکستان به دلیل حضور شهروندان افغانستان خراب شده است و بیش از ۵۶۳ هزار شهروند افغان تا کنون به کشور شان بازگردانده شده اند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که پیش از این امارت اسلامی، حضور تی‌تی‌پی در خاک افغانستان رد کرده و گفته بود که مشکل امنیتی پاکستان ربطی به افغانستان ندارد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!