تجارت

وزارت زراعت میخواهد روند پرورش و نگهداری حیوانات اهلی را از شکل سنتی بیرون کند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

وزرات زراعت در نظر دارد تا روند پرورش و نگهداری حیوانات اهلی را از شکل  سنتی  بیرون کند. رییس مالداری وزارت زراعت می گوید با معیاری کردن این بخش  افغانستان در  پنچ تا ده سال آینده در بخش تولید فراورده های لبنی و گوشت سرخ به خودکفای خواهد رسید.

 با توجه به این که افغانستان کشور زراعتی است و بیشتر از ۸۰ درصد مردم مصروف کشاورزی  و پرورش حیوانات خانگی اند اما هنوز هم شهروندان این کشور نیازمند محصولات حیوانی از بیرون هستند.

شاه جهان رسولی، یکی از مالداران میگوید، ” مالداری به شکل سنتی صورت می گیرد به این شکل خیلی مشکل است و به شکل صنعتی  اگر شود کارش بسیار  ساده  و آسان  است،  می شود که یک نفر چندین راس گاو را نگهداری کند.”

غلام حیدر، یکی دیگر از مالداران نیز میگوید، “اکنون هر کس یک گاو  و دو گاو نگهداری می کند ما می خواهیم که  فارم های بزرگ ایجاد شود و با ایجاد این سیستم خوراکه حیوان منظم می شود شیر آن منظم می شود و حاصلات آن نیز بیشتر می شود”.

اکنون مسوولان وزارت می گویند : برای بیرون رفت از این چالش برنامه های سودمند روی دست دارند.

جهانگیر میاخیل، رییس مالداری وزارت زراعت میگوید، ” در افغانستان مالداری به شکل سنتی پیش میرود و حالا به شکل فارمی آماده شده که مالداری به این شکل پیش برود”.

به اساس معلومات وزارت زراعت هم اکنون ۲.۸ میلیون محل  برای نگهداری گاو و ۲.۵ میلیون محل دیگر برای نگهداری گوسفند وجود دارد اما معیاری نیست.

گزارشگر: لیدا نیازی

Trending

خروج از نسخه موبایل