صحت

وزارت صحت در ۳۰۰ ولسوالی کلینیک‌‌های عامه می‌سازد

Published

on

(Last Updated On: اسد ۲۹, ۱۴۰۲)

وزارت صحت عامه در نظر دارد تا در ۳۰۰ ولسوالی کشور کلینیک‌های عمومی بسازد تا حد اقل شهروندان کشور به خدمات اولیه صحی دسترسی داشته باشند.

سرپرست وزارت صحت عامه امروز (یکشنبه، ۲۹ اسد) در برنامه حساب‌دهی دولت به ملت گفت که خدمات صحی در نقاط دوردست کشور مشکل دارد و امارت اسلامی با درنظرداشت امکانات، خدمات صحی را برای شهروندان به‌گونه بهتر ارایه خواهد کرد.

قلندر عباد در این مورد گفت: «خدمات صحی در ولایات و اطراف به خصوص در سطح ولسوالی‌‌‌ها زیاد متأثر است و نزدیک به سه صد ولسوالی کلینیک و شفاخانه ندارد.»

در همین حال، آقای عباد افزود که به منظور خدمات بهتر صحی تفاهم‌نامه‌های همکاری را با نهاد‌های ملی و بین‌المللی امضا کرده‌اند و در یک سال گذشته بیش از ۳۹ هزار معتاد به مواد مخدر تداوی شده‌اند.

او تصریح کرد که ۴.۲ میلیارد افغانی بودجه برای آن‌ها تعیین شده و توانسته‌اند که برای ۶۸۵ مرکز صحی خصوصی و برای شش هزار پرسونل صحی جواز صدور نمایند.

آقای عباد گفت: «بودجه عادی ۳.۶ میلیارد افغانی به ما اختصاص یافته بود که ۵۵ درصد آن به مصرف رسیده و ۴۵ درصد دیگر باقی مانده است.»

او افزود: «۵۷۶ میلیون افغانی بودجه انکشافی به ما اختصاص یافته بود که ۵۲ درصد آن را استفاده کرده‌ایم و در سال ۱۴۰۱ ، ۴.۲ میلیارد افغانی برای ما اختصاص یافته بود که ۵۴ درصد آن را استفاده کردیم.»

مسوولان در این وزارت نیز گفته‌اند در یک سال گذشته دو واقعه پولیو در کشور ثبت شده که از میان چهار میلیون کودک، برای ۳.۶ میلیون آن‌ها رسیدگی صورت گرفته است.

به گفته آنان، در حال حاضر بیش از چهار هزار شفاخانه در سرتاسر کشور فعالیت دارند.

در یک سال گذشته، پانزده هزار تُن مواد بی‌کیفیت و تاریخ گذشته از سوی این وزارت جمع‌آوری شده و تمامی زمین‌های غصب‌شده دولتی نیز پس گرفته شده است. 

به گفته مسوولان صحی، بیش از ۲۲ درصد از کارمندان این وزارت را زنان تشکیل می‌دهد و برای ۱.۳ میلیون کودک مصاب به سوءتغذیه رسیدگی صورت گرفته است.

Trending

خروج از نسخه موبایل