خبرهای تازه

وزارت صحت متعهد است تا فلج اطفال را از کشور ریشه کن کند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

مقام ها در وزارت صحت عامه افغانستان میگویند دولت متعهد است تا مرض فلج اطفال را از کشور ریشه کن سازد، اما ناامنی، نبود دسترسی و  قابل قبول نبودن شیوه های درمان، مانع عمده ای در راه این چالش است درهمین حال اداره انکشافی ایالات متحده امریکا بر ادامه کمک هایش دربخش صحت با افغانستان تاکید گذاشته است .

 فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان روز پنجشنبه  در یک گردهمایی در مرکز وودرو ویلسون در واشنگتن گفته است افغانستان فقط یکی از دو کشوری است که در آن موارد بیماری فلج اطفال تشخیص داده شده است.

او با اشاره به این که تاکنون شش مورد فلج دیده شده گفته است دولت افغانستان درمورد یک راهکار برای مهار  بیماری کار می کند به گفته اقای فیروز شورشیان اجازه نمی دهند کارمندان صحی  به برخی از بخش های کشور برسند. 

 همچنین این  اعتقاد نادرست وجود دارد که پولی یو یک پدیده غیر اسلامی است.

 فیروز وزیر صحت عامه کشور گفت “علاوه بر کار روی یک برنامه اجتماعی، دولت افغانستان از رهبران مذهبی خواسته است در باره قابل قبول بودن قطره های  فلج  اطفال  حرف بزنند.”

نشستی که  در مرکز وودرو ویلسون برای انتشار نتایج نخستین بررسی جمعیت و صحت  تشکیل شده بود.

وزیر صحت افغانستان دراین نشست از دستاورد ها در بخش صحت   پیرامون کاهش مرگ و میر ومادران و اطفال یاد کرده اما گفته است برای شرایط ایده ال راهی درازی در پیش است.  

 او گفت سکتور صحت در افغانستان به شدت به کشورهای اعانه دهنده و کمک مردم افغانستان متکی است. 

دکتور شینواری  رئیس انجمن متخصان پزشکی افغان در امریکا می گوید هنوز در سکتور صحت  کشور ۳۰ درصد کارها تکمیل شده   و ۷۰ فی صد باقیست . 

 لری سمپلر، معاون مدیر دفتر افغانستان و پاکستان در یواس آی دی ، با تاکید مجدد به تعهد امریکا با افغانستان در دراز مدت ، گفته است هدف استراتژی امریکا این است که به دولت افغانستان در تامین مراقبت های بهداشتی برای مردم افغانستان کمک کند. 

گزارشگر : نذیره عظیم کریمی از واشنگتن دی سی

Trending

خروج از نسخه موبایل