تجارت

وزارت مالیه: کار روی مسوده بودجه سال ۱۴۰۲ آغاز شده است

Published

on

(Last Updated On: جدی ۱۳, ۱۴۰۱)

وزارت مالیه می‌گوید که کار روی مسوده بودجه سال ۱۴۰۲ آغاز شده و اکنون بررسی‌ها در مورد درخواستی و پیشنهادات نهادهای بودجوی جریان دارد.

سخنگوی وزارت مالیه گفته است که در بودجه سال ۱۴۰۲ برای پروژه‌های بزرگی که از اهمیت زیاد برخوردار اند، اولویت داده می‌شود.

این وزارت سقف بودجه سال آینده را مشخص نمی‌کند اما می‌گوید که سقف بودجه نسبت به سال جاری بیشتر است.

احمد ولی حقمل، سخنگوی وزارت مالیه گفت: «تحلیل و تجزیه نیازمندی‌های ادارات شروع شده است. می‌بینیم که آیا برآورد کرده می‌توانیم یا خیر. پس از انجام تحلیل و تجزیه، نتایج را با آنان شریک می‌کنیم. پس از آن بودجه طی مراحل می‌شود، به‌گونه‌ای که نخست به کمیته بودجه می‌رود و بعداً به کابینه و سرانجام برای توشیح به امیرالمؤمنین راجع می‌شود.»

به گفته وزارت مالیه، عواید داخلی افزایش چشم‌گیر یافته است و برای این‌که عواید بیشتر از این شود می‌خواهند که روابط تجارتی افغانستان با کشورهای همسایه گسترش یابد و برنامه دولت هم این است که از سرمایه‌گذاری داخلی حمایت بیشتر کند.

حقمل افزود: «در هشت ماه نخست سال روان، سقف صادرات ما بیش از یک میلیارد دالر بود که یک امر بی‌سابقه است. روز به روز وضعیت در حال بهترشدن است. سهولت‌های کافی در گمرکات ایجاد شده است. برخی گمرکات فعالیت بیست و چهار ساعته دارند. طی مراحل ساده‌تر و جلو فساد گرفته شده است.»

به گفته مسوولان وزارت مالیه، بودجه سال روان مالی ۲۳۱ میلیارد افغانی بوده که ۲۰۶ میلیارد افغانی آن بودجه عادی و ۲۷.۹ میلیارد افغانی آن بودجه انکشافی می‌باشد اما بودجه امسال ۴۴ میلیارد افغانی کسر داشته است.

Trending

خروج از نسخه موبایل