خبرهای تازه

وزارت معارف افغانستان وجود مکتب ها، معلمین و دانش آموزان خیالی را رد می کند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

به دنبال آنکه  دفتر بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان در مورد جعل شمار آموزگاران و موجودیت مکتب های خیالی هشدار داد.

 معین تعلیمات عمومی وزارت معارف می گوید در سه بررسی بزرگی که از سوی وزارت معارف، اداره توسعه بین المللی ایالات متحده امریکا و وزارت انکشاف دهات، انجام شد، هیچ شواهدی از وجود مکتب ها و آموزگاران خیالی دریافت نشده است . 

 به دنبال آنکه اداره نظارت از کمک های امریکا برای بازسازی افغانستان از احتمال هدر رفتن ۷۵۰ میلیون دالر کمک به معارف افغانستان ابراز نگرانی کرد و در مورد شمار مکتب ها ، آموزگاران و دانش آموزان ابراز بی خبری کرد، وزارت معارف از بررسی ها در این مورد خبر می دهد که در نتیجه آن مکتب ها و آموزگاران خیالی وجود نداشته است.

 محمد ابراهیم شینواری معین تعلیمات عمومی وزارت معارفمیگوید ” گزارش سیگار را هم ما خواندیم و بعضی شک ها هم بود که مکاتب یا استادان خیالی وجود دارد امسال ما یک سروی بسیار جامع کردیم در این معلومات هیچ کدام مکتب، شاگرد یا معلم خیالی دریافت نشد، یو اس آی دی هم توسط یک نهاد مستقل سروی کرد و  در معلومات ابتدایی آنها هم چیزی تحلیل نشد.”

 این مقام وزارت معارف که به امریکا به منظور جلب کمک های آن کشور به طرح راهبردی معارف افغانستان ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ رفته است، می گویدممکن سو تفاهم شده باشد و مکتب های مسدود و غیر فعال در مناطق نا امن، خیالی دانسته شده باشند. 

 محمد ابراهیم شینواری معین تعلیمات عمومی وزارت معارفگفت “یک سوء تفاهم ممکن باشه که مکاتبی که به دلیل نا امنی بسته است، اما آن مکتب خیالی نیست، صبح که امنیت شود پس فعال میشه.”

 این مقام وزارت معارف افغانستان می گوید به تمام ریاست های معارف هدایت داده شده است مهاجران که به افغانستان می آیند با سند یا بدون سند در مکتب شامل شوند. 

 وی نا امنی، پایین بودن ظرفیت و پایین بودن کیفیت را چالش های عمده فرا راه معارف افغانستان می خواند.

گزارشگر: نذیره کریمی از واشنگتن دی سی

 

Trending

خروج از نسخه موبایل