رویداد های اخیر

وزیران خارجه افغانستان، ترکیه و پاکستان در مورد روند صلح گفتگو می‌کنند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۳, ۱۴۰۰)

وزیران خارجه افغانستان، پاکستان و ترکیه در استانبول امروز روی از سرگیری مذاکرات میان جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان گفتگو می‌کنند .

وزارت خارجه کشور می‌گوید، شکل‌گیری اجماع و همکاری اسلام آباد و انقره برای موفقیت روند صلح افغانستان بخش دیگر اجندای این نشست سه جانبه است.

حامد تهذیب معاون سخنگوی وزارت امور خارجه میگوید:” وزرای خارجه سه کشور، روی موفقیت پروسه صلح افغانستان، از سرگیری مذاکرات صلح میان دولت جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان، تقویت اجماع منطقه یی برای حمایت از صلح، نقش ترکیه و پاکستان و تقویت روابط سه جانبه گفتگو می کنند.”

محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان به دلیل بیماری و آنچه که توصیه پزشکان گفته شده، به گونه مجازی در نشست سه جانبه با اسلام آباد و انقره شرکت می کند.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان اما به استانبول رفته تا در نشست سه جانبه روی صلح افغانستان گفتگو کند.

روز دوشنبه پاکستان از طالبان خواست که در روند گفتگوهای صلح باقی بمانند.

طالبان پس از اعلام  خروج نیروهای خارجی از افغانستان در ماه سپتامبر اعلام کردند که در هیچ نشستی در مورد صلح اشتراک نمی کنند. باور بسیاری ها این است که اسلام آباد این گروه را به گفتگو ها کشانده می تواند.

رحمت الله بیژن پور آگاه روابط بین‌الملل میگوید: ” پاکستان یک رابطه محکم با طالبان دارد اگر امریکایی ها با پاکستان به توافق برسند که تعامل دولت در اولویت قرار بگیرد و طالبان در مشارکت دولت بیایند و دولت،  یک دولت مشارکتی باشد یک جامعه سنتی مذهبی سر انجام جور می آیند.”

وزارت خارجه ترکیه گفته است که در مشورت با آمریکا، قطر و سازمان ملل متحد تصمیم‌ گرفته شده که نشست استانبول درباره صلح افغانستان پس از عید سعید فطر برگزار شود؛ اما از تاکنون طالبان از شرکت شان در این نشست بازهم اطمینان نداده اند.

Trending

خروج از نسخه موبایل