بی بی سی فارسی

وزیران خارجه افغانستان و ایران درباره بررسی ادعای به رودخانه انداختن شهروندان افغان گفتگو کردند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

وزارت خارجه افغانستان اعلام کرده که روز گذشته محمد حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه افغانستان با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران تلفنی درباره تحقیق مشترک درباره مهاجرین افغان که ادعا شده توسط مرزبانان ایرانی به رودخانه انداخته شده، گفتگو کرده است.

در اعلامیه وزارت خارجه افغانستان آمده که هر دو جانب بر توافقات قبلی مبنی آغاز کار تحقیقات مشترک در مورد حادثه و درباره مشخص ساختن تیم‌های بررسی کننده صحبت کردند.

آقای اتمر به همتای ایرانی خود از سفر هیأت بررسی کننده افغانستان به ولایت هرات اطلاع داده و خاطرنشان کرده که این هیأت تحقیقش را از محل حادثه آغاز کرده است.

آقای ظریف نیز از تعیین هیأت ایرانی اطمینان داده و گفته که آنها نیز بزودی تحقیق را در محل حادثه آغاز خواهند کرد.

وزیران خارجه دو کشور تفاهم کرده که در صورت ضرورت، هیأت‌های دو طرف در محل وقوع حادثه، شهرهای مشهد ایران و هرات افغانستان جلسه مشترک برگزار کنند.

وزارت خارجه افغانستان افزوده است که “هدف از این تحقیق دریافت حقایق، اتخاذ تصامیم بعدی در روشنایی آن و پیدا کردن راه حل برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه در آینده است.”

روز گذشته هیأتی که دولت افغانستان برای بررسی ادعای بدرفتاری مرزبانان ایران با مهاجران افغان تعیین کرده در نخستین یافته‌هایش از کشته و ناپدید شدن چندین نفر در رویداد، سخن گفته است.

محمد حمید طهماسی، رئیس هیأت حقیقت‌یاب افغانستان، که “ادعای به رودخانه انداختن مهاجران افغان توسط مرزبانان ایران” را بررسی می‌کند می‌گوید که یافته‌های اولیه آنها نشان داده که “۱۰ نفر در این حادثه کشته شده‌اند و ۱۵ نفر دیگر ناپدید هستند.”

او گفت که براساس تحقیقات اولیه شمار شهروندان افغان ۴۶ نفر بودند که وارد مرز ایران شدند.

او گفته که از این جمله ۱۰ نفر از باشندگان ولسوالی‌های گلران و رباط سنگی هرات و ولسوالی دولت آباد ولایت فاریاب در شمال افغانستان جان داده که اجساد پنج نفرآنان به هرات منتقل و اجساد پنج نفر دیگر به دلیل آسیب دیدگی بیش از حد در محل دفن شدند.

به گفته او ۱۷ نفر از این مسافران ناپدید بودند که روز گذشته دو نفر آنان پیدا شدند و از سرنوشت ۱۵ نفر دیگر اطلاعی در دست نیست.

Trending

خروج از نسخه موبایل