Connect with us

رویداد های اخیر

وزیر دفاع امریکا: از فروپاشی نیروهای افغان غافلگیر شدیم

منتشر شده

در

(Last Updated On: میزان ۷, ۱۴۰۰)

بلند پایه ترین مقامات وزارت دفاع امریکا می‌گویند؛ در اوایل سال جاری به رییس جمهوری ایالات متحده هشدار داده بودند که حدود ۲۵۰۰ نیرو در افغانستان نگه دارد زیرا در غیر این صورت اردو و دولت افغانستان سقوط خواهد کرد.

این مقام های ارشد نظامی امریکا در رابطه با خروج نظامی از افغانستان در ماه گذشته، سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری به سوالاتی در این باره و با حضور در جلساتی در کنگره پاسخ دادند.

جنرال مارک میلی، رییس کمیته لوی درستیزان نیروهای مسلح امریکا و لوید آستین وزیر دفاع امریکا روز سه شنبه در کمیته‌های نیروهای مسلح سنا و چهارشنبه در مجلس نمایندگان سخنرانی کرده اند.

جنرال میلی در این سخنرانی گفته است، که پنتاگون حتی تا ۱۰ روز پس از سقوط کابل به “اتفاق آرا” به جو بایدن توصیه نکرده بود که امریکا به طور کامل افغانستان را ترک کند.

آقای میلی گفته است: ” دشمن در کابل قدرت داشت؛ این آشکار و روشن است که جنگ افغانستان طوری پایان نرسید که ما می‌خواستیم. طالبان (امارت اسلامی) اکنون در کابل حاکم اند، برای جلوگیری از شکست حکومت در کابل حداقل ۲۵۰۰ سرباز نیاز بود تا در افغانستان باقی می‌ماندند؛ به باور من خروج این سربازان بزرگ‌ترین اشتباه بودږ چون نیروهای افغان طوری آماده شده بودند که تا حد زیادی بر نظامیان امریکایی و تکنالوژی متکی بودند.”

وزیر دفاع امریکا نیز به مجلس سنای امریکا پاسخ داده است. برای آقای لوید آستین اما مهمتر از همه شکست سنگین نیروهای امنیتی افغان به ویژه اردوی ملی برای وزیر دفاع امریکا حیران کننده است.

آقای آستین گفته است: ” حقیقت امر این است که اردوی افغان که ما و متحدان مان آنها را آموزش نظامی داده بودیم، به بسیار آسانی از هم پاشید. در اکثر موارد بدون شلیک یک مرمی. ما همه حیران شدیم. بدون این، دیگر هیچ گونه ادعای واقعی نبود، اما من مطمین هستم که فساد اداری هم یکی از عاملان ضعف آنها بوده است.”

جنرال مک کنزی نیز می‌گوید، که او توصیه کرده بود حدود ۲۵۰۰ سرباز امریکایی در خاک افغانستان باقی بمانند.

فرانک کینت مکنزی قومندان قوای مرکزی امریکا میگوید:” من نظریات خویش را شخصا با رییس جمهور شریک خواهم ساخت، اما من نظریات و صحبت های واقعی خود را با شما شریک خواهم ساخت، نظر من این بود و پیشنهاد کردم که ما باید ۲۵۰۰ عسکر نظامی خویش را در افغانستان باقی بگذاریم، من همچنان در خزان سال ۲۰۲۰ پیشنهاد کردم که در آن زمان ۴۵۰۰ عسکر خویش را در آنجا بگذاریم، و این نظریات شخصی من بود. من همچنان پیشنهاد کردم که ماندن این تعداد برای بقای نیروهای امنیتی افغان و حکومت آن مهم است.”

دز همین حال جن ساکی سخنگوی کاخ سفید با دفاع از آقای بایدن گفت مشاوران نظامی وی در حفظ ۲۵۰۰ سرباز در افغانستان دچار اختلاف نظر بودند.

وی گفته است: ” من امروز میخواهم بگویم در اظهارات وزیر دفاع که توسط جنرال میلی بیان شد، آنها واضح ساختند. وزیر دفاع امریکا آقای آستن به وضاحت گفت اگر شما ۲۵۰۰ عسکر خویش را در افغانستان بمانید، شما قطعا و مطمنا با طالبان (امارت اسلامی) در جنگ درگیر خواهد بود، و شما ضرورت به تقویت مجدد خواهید داشت.”

در شروع جلسه کمیته سنا، سناتور جک رید که ریاست این جلسه را عهده‌ داشت گفت؛ که مقامات کنگره می‌خواهند بدانند که آیا امریکا متوجه این نکته که دولت افغانستان در حال فروپاشی شده است یا نه؟ پرسشی که هنوز پاسخ نگرفته است.

رویداد های اخیر

نشست سه‌جانبه میان افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان برگزار شد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۷, ۱۴۰۳)

نشست سه‌جانبه میان هیئت‌های افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان در ارتباط به اتصال شمال آسیا به جنوب آسیا و کاهش هزینه‌های ترانزیتی و ترانسپورتی در قلمرو سه کشور در کابل برگزار شد. در این نشست در مورد ایجاد کمیته مشترک تخنیکی برای تداوم گفتگوها نیز توافق صورت گرفت.

وزارت صنعت و تجارت با نشر خبرنامه‌ای نوشته که نشست سه‌جانبه به رهبری نورالدین عزیزی، سرپرست این وزارت، چاکی‌اف، معاون رئیس جمهور ترکمنستان و سریک ژومانگارین، معاون صدراعظم قزاقستان برگزار شده است.

براساس خبرنامه، این نشست در ادامه نشست‌های دوجانبه که میان سه کشور دایر شده بود، برگزار گردیده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

محمد یعقوب مجاهد: در افغانستان هیچ گروه مخرب به شمول داعش حضور فزیکی ندارد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۷, ۱۴۰۳)

سرپرست وزارت دفاع ملی گفته است که در افغانستان هیچ گروه مخرب به شمول داعش به شکل فزیکی وجود ندارد و امارت اسلامی هم به کسی اجازه نخواهد داد تا از خاک این کشور تهدیدی به کشورهای منطقه ایجاد شود.

محمد یعقوب مجاهد این مطلب را روز پنجشنبه (۶ ثور) در دیدار با هیاتی از مالیزیا در کابل بیان کرده است.

طبق خبرنامه وزارت دفاع ملی، در این دیدار آقای مجاهد از برخورد نیک‌ مردم و حکومت مالیزیا با مهاجرین افغان در آن کشور و روابط دیرینه آن با افغانستان یادآوری کرده گفت: مالیزیا یک کشور قدرتمند و بزرگ‌ اسلامی است، امیدوارم این رفت و آمدها تقویت گردد.

وی افزود: خوشبختانه با روی کار آمدن امارت اسلامی گلیم اشغال برچیده شد و جنگ به طور کامل در این کشور ختم و امنیت سرتاسری برقرار گردید.

بر بنیاد خبرنامه وزارت دفاع ملی، در این دیدار هیات مالیزیا افغانستان را یک کشور دوست دانسته و ضمن تاکید بر همکاری‌های همه جانبه، اطمینان دادند آنچه که در افغانستان از نزدیک مشاهده نمودند، با مقام‌های کشور شان شریک خواهد شد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

اتحادیه اروپا ۱۷ میلیون یورو را برای حمایت از افغان‌های عودت کننده به کشور اختصاص داد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۷, ۱۴۰۳)

اتحادیه اروپا توافقنامه‌ای به ارزش ۱۷ میلیون یورو با سازمان بین المللی مهاجرت به‌منظور بهبود دسترسی به خدمات اولیه، افزایش فرصت‌های اقتصادی، و حمایت از افغان‌های بازگشت کننده و جوامع میزبان آنان در افغانستان امضا کرده است.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه منتشر شد، گفت که این برنامه مخصوصاً بر نیازهای زنان و دختران متمرکز است.

در این بیانیه خاطر نشان شده است که از جنوری ۲۰۲۳ تا اپریل ۲۰۲۴، بیش از ۱.۵ میلیون افغان از پاکستان و ایران به کشور شان بازگشته اند.

پیتریس اوستوبز، یک مقام اتحادیه اروپا در جریان مراسم امضای توافقنامه در هرات گفت: «من از سختی‌هایی که عودت کنندگان هنگام اخراج به افغانستان با آن روبه‌رو هستند، متاثر شده ام. در کشوری که از فقر و تغییر اقلیم رنج می‌برد، و در شهری که به تازگی شاهد زلزله های ویرانگر بوده است، این واقعاً یک بحران در بحران است.»

رافایلا یودیچه، شارژدافیر اتحادیه اروپا برای افغانستان گفت که جوامعی که میزبان عودت کنندگان اند باید حمایت شوند.

وی افزود: «مشارکت با سازمان بین المللی مهاجرت دسترسی به خدمات ضروری را تضمین و ازعودت کنندگان افغان و جوامع میزبان آنان محافظت می‌کند. از آنجایی که زنان و دختران ممکن به طور خاص تحت تأثیر قرار گیرند، ما اطمینان حاصل می‌کنیم که همه اعضای جامعه می‌توانند از آن بهره ببرند.»

ماریا مویتا، نماینده سازمان بین‌المللی مهاجرت در افغانستان، گفت: «همکاری مستمر سازمان بین المللی مهاجرت با اتحادیه اروپا در توانمندسازی تیم‌های ما برای رسیدگی به صدها هزار عودت‌کننده افغان و سایر جوامع آسیب‌پذیر در کشور حیاتی بوده است.»

اتحادیه اروپا خاطر نشان کرده است که کمک اخیر، بخشی از یک برنامه پنج ساله است که در سراسر افغانستان و در چهار کشور منطقه اجرا می‌شود.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!