رویداد های اخیر

وزیر دفاع امریکا: بابت خروج از افغانستان پشیمان نیستم

Published

on

(Last Updated On: حمل ۱۰, ۱۴۰۲)

لوید آستین، وزیر دفاع امریکا، می‌گوید که در مورد نحوه خروج ارتش ایالات متحده از افغانستان پشیمان نیست.

آستین این اظهارات را روز گذشته (چهارشنبه ۹حمل) در جلسه استماعیه مجلس نماینده‌گان این کشور که برای بررسی بودجه سال مالی ۲۰۲۴ پنتاگون برگزار شده بود، بیان کرده است.

لوید آستین در پاسخ به سوال جمهوری‌خواهان کمیته نیروهای مسلح مجلس نماینده‌گان مبنی‌بر این‌که آیا او از خروج امریکا از افغانستان پیشیمان است یا خیر، افزوده است: «من از تصمیم رییس جمهور حمایت می‌کنم. هیچ پشیمان نیستم.»

وزیر دفاع امریکا در این نشست با وصف سرنگونی سریع دولت تحت حمایت این کشور و حمله انتحاری در ماه آگست ۲۰۲۱ در مقابل دروازه میدان هوایی بین‌المللی کابل که منجر به کشته شدن ۱۳ امریکایی شد، همچنان تصریح کرده است که از نحوه خروج نظامیان ایالات متحده از افغانستان پشیمان نیست.

از آستین همچنان پرسیده شده است که آیا کسی در وزارت دفاع امریکا به دلیل عقب‌نشینی مرگ‌بار، ناموفق و «شرم‌آور» پاسخگو بوده یا خیر، او پاسخ داده است: «سربازان ما ۱۲۴ هزار نفر را از آن میدان هوایی تخلیه کردند.»

دراین جلسه که آستین، همراه با جنرال مارک میلی، لوی درستیز امریکا، حضور داشت گفت که به «کار و فداکاری‌های عظیم» که سربازان امریکایی در طول جنگ انجام دادند، افتخار می‌کند.

جو بایدن اعلام کرده بود که سربازان این کشور در ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱، افغانستان را ترک می‌کنند؛ اما در ماه آگست همان سال، امارت اسلامی افغانستان حملات نظامی را در ولایات مختلف کشور تشدید و به‌سرعت کشور را تصرف کردند.

همزمان با آن، ارتش ایالات‌ متحده یک عملیات اضطراری غیرجنگی را در اواسط آگست ۲۰۲۱ انجام داد و در نهایت حدود ۱۲۰ هزار غیرنظامی را از میدان هوایی بین‌المللی کابل تخلیه کرد. اما در جریان آن عملیات، یک حمله انتحاری از سوی گروه داعش در میان ازدحام مردم رخ داد که در نتیجه ۱۷۰ غیرنظامی و ۱۳ سرباز امریکایی کشته شدند.

جلسه روز چهارشنبه در حالی انجام شد که مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا، در حال انجام تحقیقات در مورد خروج بی‌نظم نیروهای امریکایی از افغانستان است.

Trending

خروج از نسخه موبایل