اخبار ساحوی

وزیر صحت عامه: هزینه خدمات صحی ناچیز است

Published

on

(Last Updated On: حوت ۱۶, ۱۳۹۱)

ثریا دلیل وزیر صحت عامه می گوید، بودجه ای که برای خدمات صحی در کشور اختصاص داده می شود، بسیار ناچیز است.

خانم دلیل این گفته را در مراسمی که به مناسبت تجلیل از هشتم مارچ (روز جهانی زن) از سوی وزارت صحت عامه برگزار شده بود، ابراز داشت.

او گفت، براساس بررسی سازمان صحی جهان، کشورها باید 15 درصد از کل بودجه ملی شانرا در بخش صحت مصرف کنند، حال آنکه بودجه اختصاصی برای خدمات صحی در افغانستان تنها یک سوم این رقم یعنی چهار درصد است.

وزیر صحت عامه هم چنان به برخی از مشکلات دیگر در سیستم صحی کشور اشاره کرده، گفت که به رغم تمامی پیشرفت ها هنوزهم بیش از سی درصد از مراکز درمانی حتا یک کارمند صحی اناث ندارد.

به گفته او این مشکلات دلیل اصلی افزایش مرگ و میر مادران به ویژه در هنگام زایمان می باشد.

بر اساس آمارهای رسمی در حال حاضر در هر دو ساعت یک مادر به دلایل مختلف از جمله عدم دسترسی به خدمات صحی در هنگام زایمان، جان خود را از دست می دهند.

خانم دلیل سرمایه گذاری روی زنان و دختران در کشور را بسیار با اهمیت خواند و گفت که رقم بازدهی این سرمایه گذاری بسیار بلند می باشد.

به گفته او، هر دالری که در بخش ارایه خدمات صحی برای زنان باردار، کودکان زیر سن پنج سال و آموزش دختران مصرف شود، در آینده نه چندان دور چهل برابر بازدهی اقتصاد دارد.

افغانستان از جمله کشورهایی است که عرضه خدمات صحی در آن با مشکلات جدی مواجه می باشد.

براساس آمار اداره مرکزی احصائیه، در حال حاضر تنها 62 درصد از کل شهروندان افغانستان در مراکز کوچک و بزرگ درمانی به خدمات صحی دسترسی دارند.

Trending

خروج از نسخه موبایل