خبرهای تازه

وضعیت افغانستان ۱۷ سال پس از حادثه یازدهم سپتمبر

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

 یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی و برخورد دو هواپیما به برج‌های دوقلو نیویارک سیاست امریکا را در برابر گروه های افراطی تغییر داد.

شبکه القاعده با استفاده از دو هواپیما مرکزهای تجارتی امریکا در نیویارک را آماج قرار داد و پس از دو ساعت این مرکزها به گونه کامل فرو ریختند.

دراین حمله هراس افگنی نزدیک به سه هزار تن جان باختند و نخستین حمله خونین در امریکا بود که منجر به تغییر سیاست این کشور در برابر گروه های افراطی شد.

پس از این حمله که شبکه القاعده آن را برعهده گرفت، امریکا تصمیم گرفت تا برای نابودی این شبکه نیروهایش را به افغانستان بفرستد.

جاوید کوهستانی آگاه نظامی می‌گوید: “پس از حمله یازدهم سپتامبر انتظار میرفت که امریکا سیاست اش تغییر می‌کند و وضعیت در افغانستان بهبود میابد، اما امریکا این کار را انجام نداد و افغانستان به مرکز رقابت های جهانی مبدل گردید.”

با این حال قانون گذاران در مجلس می‌گویند که پس از این حمله انتظارها بر این بود که امریکا تمامی گروه های هراس افگن را آماج قرار می‌دهد، به همین علت نیروهایش را به افغانستان فرستاد، اما دیده می‌شود که اقدامات اثر گذار برای نابودی هراس افگنان ازسوی امریکا صورت نگرفت و سبب ادامه جنگ‌ها در افغانستان شد.

جمعه الدین گیانوال یکی از سناتوران ابراز می کند: “بعد از یازدهم سپتامبر زمانی که امریکایی ها به افغانستان آمدند هیچ نتیجه برای بهبود وضعیت و نابودی هراس افگنان به دنبال نداشت. درحال حاضر ۷۰ درصد جغرافیایی کشور زیر تاثیر مخالفان مسلح دولت قرار دارد. درحالی که امریکا می‌داند که لانه های هراس افگنان در کجا است، بیمارستان شان در کجا است و چگونه فعالیت دارند، چرا برای نابودی آنان اقدام نمی کند.”

لیلما احمدی سناتور دیگر علاوه می‌کند که حادثه یازدهم سپتامبر دو روز پس از ترور احمدشاه مسعود بوقوع پیوست و پدیده هراس افگنی دامن‌گیر جهانیان شد. از این رو از متحدین افغانستان می‌خواهد که برای نابودی هراس‌افگنی دست به کار شوند.

پس از مرگ بار ترین حمله به برج های تجارتی امریکا جهان نسبت به تهدید گروه های هراس افگن شوکه شدند و در کارزار مبازره با هراس افگنی حمایت شان را از عملکرد آمریکا برای نابودی این گروه ها اعلام کردند.

اما دیده می‌شود  که امریکا به گونه راستین در برابر پدیده هراس افگنی عمل نکرده و بیشتر این گروه ها در افغانستان فعالیت دارند و قربانی اصلی آن نیز افغان‌ها هستند.

Trending

خروج از نسخه موبایل