اخبار ساحوی

وضعیت حقوق بشر در افغانستان در زمینه های کلیدی در سال 2013 عقبگرد داشته است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

دیدبان حقوق بشر در گزارش جهانی 2014 اش می نویسد: پس روی‌ها در وضعیت حقوق بشر عدم اطمینان در مورد آینده افغانستان را افزایش  می دهد.

رییس آسیایی دیدبان حقوق بشر میگوید: شدت بحران حقوق بشر در افغانستان در سال 2013 تقاضای اقدام فوری دولت و تمویل کنندگان خارجی را دارد.

ناکامی در اولویت قرارد دادن حقوق بشر در سال جاری میلادی، و کاهش توجه و پیشتیبانی بین المللی بسیاری از پیشرفت هایی را که حاصل شده است تهدید می کند.

این سازمان با نشر این گزارش میگوید: کمک کنندگان افغانستان باید پیشتیبانی شان را از زنان در افغانستان را ادامه دهند.

دیدبان حقوق بشر دولت افغانستان، شورشیان را مقصر به تضعیف حقوق بشر در سال 2013 دانسته است.

این سازمان میگوید: دولت افغانستان تحت اداره رییس جمهور کرزی، در سال گذشته میلادی یک سری تصامیمی را اتخاذ کرده است که حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و دختران را تضعیف کرده است. همچنان شورشیان طالب به ترور هدفمند مقامات دولتی، از جمله زنان ادامه داده است.

براد آدامز- رییس آسیایی دیدبان حقوق بشر:” زنان افغان به حد کافی آگاه اند که کمک کنندگان بین المللی در حال خروج از افغانستان اند. متاسفانه، کسانی که می خواهند حقوق زنان را محدود کنند، نیز اینرا درک می کنند”.

دیده بان حقوق بشر میگوید: مخالفان حقوق زنان از کاهش علاقه بین المللی به افغانستان سود جسته اند تا پیشرفت های دوازده سال گذشته را کنار بزنند.

عدم تصویب قانون محو خشونت علیه زنان از سوی شورای ملی افغانستان، ضرب و شتم های فزیکی زنان در سال 2013 از جمله قتل، اعلام  خطری است نسبت به  فعالان و زنان افغان.

وخیم شدن وضعیت امنیتی و ترس در حال گسترش از بدتر شدن آینده‌ی مبهم زنان خبرمی دهد

در گزارش جهانی 667 صفحه دیدبان حقوق بشر، وضعیت حقوق بشر در بیش از 90 کشور جهان به بررسی گرفته شده است.

این گزارش، کشتار های گسترده غیر نظامیان در سوریه، جنایات دسته جمعی در آفریقا نا آرامی ها در مصر و دیگر کشورها خبرمیدهد.

Trending

خروج از نسخه موبایل