خبرهای تازه

ولیعهد ابوظبی طرح ترور رهبران طالبان را به امریکا پیشنهاد کرده است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

ولیعهد امارات متحده عربی طرح ترور رهبران ارشد طالبان را به واشنگتن داده است.

 بربنیاد یک گزارش، سایت خبری “میدل ایست آی” محمد بن زاید، ولیعهد امارات متحده عربی به مایک پمپیو، وزیر خارجه امریکا درماه جنوری گفته است که برای تضعیف جایگاه طالبان در گفتگوهای صلح، رهبران این گروه را نابود کند.

در همین حال، منابع دراین گزارش گفته اند که ولیعهد امارات متحده عربی همچنان هشدار داده است که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان این کشور را به دست ریش داران عقب مانده می اندازد.

همچنان دربخشی از این گزارش آمده است که وزیرخارجه امریکا از شنیدن این پیشنهاد از سوی ولیعهد ابوظبی شوکه شده اما چیزی نگفته است.

در همین حال، کارشناسان و آگاهان امور نظامی در کشور میگویند که بهتر صلح در افغانستان از طریق گفتگوها میان حکومت و طرفهای درگیر جنگ در کشور تامین شود نه از راه نظامی.           

  مراد علی مراد، معاون دوم دسته انتخاباتی امنیت وعدالت در این مورد می‌گوید: “بهترین راه نجات افغانستان از جنگ جاری، فشار سیاسی است وادامه گفتگوهای خلیلزاد با طالبان است. بجای گزینه نظامی روند سیاسی صلح پیش برده شود.”

اما این گزارش تاهنوز ازسوی حکومت امریکا، امارات متحده عرب و نیز گروه طالبان تایید و یا رد نشده است.

این در حالیست که امارات متحده عرب، پیشتر از تلاش‌های امریکا برای صلح با طالبان حمایت کرده است. دور اول گفتگوهای رو در رو میان دو طرف نیز در سال گذشته در ابوظبی برگزار شد؛ اما ظاهراً بر سر برگزاری دورهای بعدی گفتگوهای صلح با امریکا اختلاف پیدا کرده است.هفته پیش رییس جمهورغنی هم به ابوظبی رفت وبا استقبال گرم مقام های این کشور روبرو شد؛ در این سفر ولیعهد ابوظبی  از گفتگوهای صلح به رهبری حکومت افغانستان تاکید کرد.

گزارشگر: شاهپور فرهمند

Trending

خروج از نسخه موبایل