رویداد های اخیر

پارلمان بریتانیا تبعیض جنسیتی در افغانستان و ایران را بررسی می‌کند

Published

on

(Last Updated On: دلو ۷, ۱۴۰۲)

نمایندگان پارلمان بریتانیا تحقیقی را درباره وضعیت زنان و دختران در افغانستان و ایران زیر عنوان «تحقیقات آپارتاید جنسیتی» آغاز کرده و در حال گردآوری شواهد و اسناد در این مورد اند.

مجله امریکایی فوربس، گزارش داده که این گروه پارلمانی بریتانیا از ۸ جنوری سال ۲۰۲۴ این تحقیق را آغاز کرده و در حال گردآوری اسناد درباره وضعیت زنان و ‌دختران افغانستان و ایران است.

این تحقیق که به رهبری هلنا کندی کی‌سی، عضو مجلس اعیان بریتانیا، انجام می‌شود، به بررسی مفهوم «آپارتاید جنسیتی» و چگونگی تناسب آن در چارچوب حقوقی بین‌المللی موجود می‌پردازد.

در بخشی از گزارش مجله فوربس آمده است: «در ۸ جنوری ۲۰۲۴، گروهی از نمایندگان پارلمان بریتانیا به رهبری عضو برجسته مجلس اعیان بریتانیا، هلنا کندی کی‌سی، تحقیقی را درباره وضعیت زنان و دختران در افغانستان و ایران به نام تحقیقات آپارتاید جنسیتی آغاز کردند. این تحقیق اولین تحقیق در جهان بوده که قرار است با بررسی وضعیت زنان و دختران در ایران و افغانستان، مقیاس و ماهیت این وضعیت را ارزیابی کرده و آن را در مقابل تعریف‌های حقوقی موجود از جرایم بین‌المللی تحلیل کند.»

با این حال، امارت اسلامی گزارش‌ها از تبعیض جنسیتی در افغانستان را رد کرده و آن را پروپاگند برخی از حلقات برضد حکومت سرپرست دانسته و تأکید کرده است که در افغانستان هیچ‌گونه تبعیض وجود ندارد.

پیش از این، ریچارد بنت، گزارشگر خاص حقوق بشر سازمان ملل گفته بود که تبعیض شدید و منظم علیه زنان در افغانستان می‌تواند آپارتاید جنسیتی تلقی شود.

او در نشست شورای حقوق بشر تأکید کرده بود که تبعیض سیستماتیک در افغانستان نیازمند بررسی بیشتر در مورد وضعیت کنونی است.

این در حالی است که سازمان ملل همواره از اعمال و اعلام محدودیت‌ها علیه زنان و دختران در افغانستان ابراز نگرانی کرده و خواستار لغو فوری محدودیت‌ها در قبال حقوق بشر به ویژه حقوق زنان شده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل