رویداد های اخیر

پاسخ امریکا به نامه امارت اسلامی افغانستان

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲۹, ۱۴۰۰)

توماس وست نماینده خاص امریکا برای افغانستان در واکنش به نامه وزارت خارجه کشور در پیوند به آزاد سازی ذخایر ارزی افغانستان می گوید که امارت اسلامی بحران افغانستان را تفسیر نادرست کرده است.

آقای وست می گوید که در جریان مذاکرات به امارت اسلامی “هشدار داده بودیم که تسلط نظامی بر قدرت و بدون مذاکره با افغانهای دیگر، سبب قطع کمک های غیر بشری جامعه جهانی می شود.”

وی در یک رشته توییتی گفته است: “مقامات ایالات متحده سال‌ها به طالبان تصریح کردند که اگر آنها به‌ جای حل و فصل بر مبنای مذاکره با افغان‌های هم‌وطن خود، به دنبال تسلط نظامی باشند، همه کمک‌های اساسی غیربشردوستانه توسط جامعه بین‌المللی متوقف می‌شود – اقتصاد کشوری که به شدت به این کمک‌ها در ارایه خدمات اساسی وابسته است، و حالا این اتفاق افتاده است.”

نماینده ویژه امریکا برای افغانستان تاکید کرده است که این کشور به دیپلماسی شفاف و صریح با حکومت جدید افغانستان ادامه میدهد.

ولی فروزان تحلیلگر سیاسی میگوید: “امروز جهان خواهان همین است که یک حکومت فراگیر در افغانستان تشکیل شود که نمایندگی از همه اقوام کند خصوصا نمایندگی از زنان که باید ۵۲ فیصد سهم داشته باشند در هر بخش جامعه در حکومتداری و کابینه.”

اما امارت اسلامی بار دیگر بحران اقتصادی و بشری در  کشور را ناشی از تحریم ها و فشار های اقتصادی جامعه جهانی به ویژه امریکا می‌داند.

انعام الله سمنگانی معاون سخنگوی امارت اسلامی میگوید: “امریکا و دیگران از این معضل استفاده سیاسی نکنند بلکه با بحران بشری باید برخورد بشری صورت بگیرد و حقیقت همین است که افغانستان در همه عرصه ها جایگاه خود را داشته باشد و تنها امارت اسلامی می تواند منحیث دولت حاکم از افغانستان نمایندگی کند.”

این در حالی است که سازمان جهانی غذا و کمیته بین المللی صلیب سرخ از فروپاشی اقتصادی و وقوع بحران انسانی در افغانستان هشدار میدهند.

ماری الن مک گرووارتی ربیس دفتر برنامه جهانی غذا در افغانستان میگوید: “سال ۲۰۲۱ یکی از سال‌های پر مصیبت در افغانستان بود. خشکسالی در سی سال گذشته نظیر نداشته، جنگ پیش از ماه آگست ۶۰۰ هزار تن را بیجا کرده و بعد از ماه اگست افغانستان با فروپاشی اقتصادی رو‌به‌رو بوده است. در نتیجه این بحران ۲۳ میلیون نفر در سراسر کشور قادر به دریافت یک وعده غذا در یک شبانه روز نیستند.”

بیش از سه ماه می شود که امریکا با روی کار آمدن امارت اسلامی در افغانستان نزدیک به ۱۰ میلیارد دالر از دارایی ها افغانستان را مسدود کرده و رهایی این پول ها را مشروط به ایجاد حکومت فراگیر، تامین حقوق اقلیت ها، زنان و دختران و رفع تهدید های تروریستی از خاک افغانستان کرده است.

اما مقام های امارت اسلامی تاکید دارند که این تحریم های مالی بحران بشری را خلق کرده و امریکا باید به این سیاست خود پایان دهد.

Trending

خروج از نسخه موبایل