Connect with us

رویداد های اخیر

پانزدهمین نشست سران ایکو؛ رهبران آسیایی تعهد کمک به افغانستان دادند

منتشر شده

در

(Last Updated On: قوس ۸, ۱۴۰۰)

رهبران چندین کشور آسیایی روز یک شنبه (۷قوس) در نشست سازمان همکاری‌های اقتصادی (ایکو) در ترکمنستان از ادامه کمک‌های شان به افغانستان تعهد سپردند.

به نقل از گزارش صدای امریکا، این کشورها که بخشی از 10 عضو سازمان همکاری اقتصادی شامل ترکیه، ایران، پاکستان، افغانستان و شش کشور شوروی سابق هستند، خواستار رفع موانع تجاری و توسعه کریدورهای حمل و نقل جدید در سراسر منطقه شدند.

کشورهای آسیایی همچنین تعهد کردند که به ثبات افغانستان کمک کنند.

عارف علوی، رئیس جمهور پاکستان در سخنرانی خود در این نشست گفت که جهان اسلام باید تلاش‌های خود را برای کمک به جلوگیری از “فاجعه‌ای که می تواند هرج و مرج و درگیری را دامن بزند” منسجم کند.

او گفت که کشورهای منطقه باید به سرعت برای کمک به بازسازی اقتصاد افغانستان، تقویت سیستم‌های مراقبت صحی و آموزشی کشور و ارائه کمک‌های بشردوستانه اقدام کنند.

علوی همچنین اظهار داشت که افغانستان باثبات امکان اجرای پروژه‌های زیربنایی که مدت‌ها متوقف شده است، از جمله خط لوله گاز، خط آهن و شبکه های برق که کشورهای منطقه را به هم متصل می‌کند، فراهم می‌سازد.

قربان‌قلی بردی‌محمدف، رئیس جمهور ترکمنستان، گفت که این پروژه‌ها به ارائه “چشم انداز همکاری عظیم و کمک به جذب سرمایه گذاری خارجی” کمک می‌کند، که به شدت به نفع افغانستان و همسایگان آن خواهد بود.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه هشدار داد که فروپاشی اقتصادی افغانستان می‌تواند باعث مهاجرت گسترده پناهجویان شود که کل منطقه را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران نیز پیشنهاد کمک کرد و گفت که افغانستان به شدت به غذا، مواد سوخت و کمک‌های مالی نیاز دارد.

رویداد های اخیر

مقام ایرانی: کار روی اجرای طرح انسداد مرز شرق ایران با افغانستان ادامه دارد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۱, ۱۴۰۳)

مقام‌های ایرانی می‌گویند که کار روی اجرای طرح انسداد مرز شرق ایران با افغانستان به شدت ادامه دارد. رسانه‌های ایرانی به نقل از قوماندان نیروهای زمینی آن کشور گزارش داده‌اند که کار انسداد مرزها تحت نظر نیروی زمینی در حال انجام است و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پایان خواهد رسید.

کیومرث حیدری، قوماندان نیروهای زمینی ایران در این مورد گفته است: «بنابر تدابیری که اندیشیده شده، ما مشغول انسداد مرزی هستیم. کار انسداد مرزها تحت نظر نیروی زمینی در حال انجام است. انسداد مرز شرق کشور در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پایان خواهد رسید.»

با این حال، معاون سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید که حصارکشی در سرحدات ایران و افغانستان در هماهنگی با دولت افغانستان به پیش خواهد رفت.

حمدالله فطرت گفته است: «جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد که در برخی نقاط آسیب‌پذیر تدابیر امنیتی را تقویت کند، این یک اقدام خوب است و در هماهنگی با امارت اسلامی انجام می‌شود.»

گفتنی است که افغانستان و ایران در مجموع بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند.

به باور آگاهان، ایران به دنبال رفع نگرانی‌های امنیتی خود است و هزینه بزرگی را در روند انسداد مرزی مصرف خواهد کرد اما این دیوار مرزی به نفع هر دو کشور تمام خواهد شد و همچنان قاچاق مواد مخدر و تردد گروه‌های تروریستی حداقل تحت کنترول قرار خواهد گرفت.

Continue Reading

رویداد های اخیر

پاکستان: اظهارات امارت اسلامی مبنی بر استفاده از خاک ما علیه افغانستان، بیجا و غیر مسوولانه است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۱, ۱۴۰۳)

وزارت امور خارجه پاکستان اظهارات امارت اسلامی مبنی بر استفاده از خاک این کشور علیه افغانستان توسط داعش را رد کرده و آن را بیجا و غیر مسوولانه می‌داند.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در یک کنفرانس مطبوعاتی روز پنجشنبه (۲۰ ثور) گفت که امارت اسلامی باید به‌جای بیان کردن این‌گونه اظهارات، علیه همه گروه های تروریستی مستقر در افغانستان اقدام مؤثر انجام دهد.

پیش از این، اردوی پاکستان ادعا کرده بود که حمله انتحاری ماه گذشته که جان پنج انجنیر چینی را در خیبرپختونخوا گرفت، در افغانستان طراحی شده و عامل آن هم افغان بود.

وزارت دفاع افغانستان ضمن رد این ادعا گفت که خیبرپختونخوا تحت پوشش اردوی پاکستان قرار دارد و هدف قرار گرفتن شهروندان چینی در این منطقه، «بیانگر ضعف ارگان‌های امنیتی» این کشور است یا همکاری آن با مهاجمان.

عنایت الله خوارزمی، سخنگوی وزارت دفاع ملی، همچنان حکومت پاکستان را به عدم جلوگیری از ورود داعش به افغانستان متهم کرد.

آقای خوارزمی تصریح کرد: «ما مواردی داریم که خوارج داعش از خاک پاکستان وارد افغانستان شده و از خاک پاکستان به ضد خاک ما استفاده شده و واقعه از آن کشور تنظیم می‌شود.»

پاکستان بارها ادعا کرده که از خاک افغانستان در حملات علیه پاکستان استفاده می‌شود، اما این نخستین بار بود که امارت اسلامی پاکستان را به عدم جلوگیری از ورود داعش به افغانستان متهم کرد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

حقانی: افغان‌ها زیر سایه نظام اسلامی، آینده خوب خواهند داشت

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۱, ۱۴۰۳)

سرپرست وزارت امور داخله در دیدار با نماینده اتحادیه اروپا در کابل گفته است که افغان‌ها در امنیت و زیر سایه نظام اسلامی آینده خوب خواهند داشت.

طبق خبرنامه وزارت امور داخله که امروز (جمعه، ۲۱ ثور) منتشر شد، سراج الدین حقانی در دیدار با رافایلا یودیچه، شارژدافیر اتحادیه اروپا برای افغانستان، گفته است که افغان‌ها دشواری‌ها را تحمل می‌کنند و در مسیر پیشرفت قرار خواهند گرفت.

بر اساس خبرنامه، شارژدافیر اتحادیه اروپا در این دیدار ابراز امیدواری کرد که صلح و امنیت در افغانستان دوام کند و مردم این کشور آینده خوب داشته باشند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!