خبرهای تازه

پاکستان میتواند زمینه گفتگو میان حکومت و طالبان را مهیا کند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

پاکستان مهماندار رهبران طالبان مسلح است و می تواند زمینه گفتگو حکومت افغانستان را با آنان مهیا کند.

سید احسان طاهری، سخنگوی شورای عالی صلح با ابراز این مطلب می گوید که روز سه شنبه هفته جاری یک هییت شورای عالی صلح به پاکستان سفر می کند و با مقام های سیاسی آن کشور در مورد روند صلح صحبت خواهد کرد.

شورای عالی صلح نقش پاکستان را در روند صلح افغانستان بسیار مهم می داند؛ سخنگوی این شورا می گوید که اسلام آباد با طالبان افغانستان روابط نزدیک دارد و باید زمینه گفتگو میان حکومت و طالبان را مهیا کند.

آقای طاهری می‌گوید: “در این جای شک نیست که رهبری تحریک طالبان افغان در پاکستان است، و پاکستان مهمانداررهبری طالبان افغانستان است ازینرو نقش پاکستان خیلی تاثیر گذار است.”

از سوی هم وارین الیزابت سناتور امریکایی با ابراز نگرانی از حضور نظامی امریکا در افغانستان می گوید نقش متحدان امریکا برای تامین صلح و ثبات در افغانستان بسیار مهم است.

وارین الیزابت یک سناتور امریکایی بیان می‌دارد: “ما بدون متحدان خود چی گونه می توانیم صلح و ثابت را در منطقه تامین کنیم. با وجود گذشت حدود هفده سال از جنگ هنوز هم کمتر از شصت درصد خاک افغانستان در اداره حکومت است. قاچاق مواد مخدر افزایش یافته و گروه های گونه گون هراس افگنان در سرتاسر افغانستان فعال اند.”

قرار است یک هیات شورای عالی صلح روز سه شنبه به پاکستان سفر کرده و با مقام های اسلام آباد در مورد اجماع منطقوی در مورد روند صلح افغانستا بحث و گفتگو کند؛ اما برخی ها امریکا را در جنگ افغانستان ملامت می خوانند.

صفی الله هاشمی، عضو مجلس سنا درین مورد اظهار می‌دارد:” ستراتیژی که با امریکا صورت گرفته نسبت بر عدم برآورده شدن تعهدات امریکا درمقابل مردم افغانستان باید تجدید نظر صورت بگیرد. سیاست های دوگانه باید مورد مطالعه قرار بگیرد و اصلاٌ حضور نظامی امریکا بوده که سبب این بدبختی در منطقه شده.”

با آنکه در مورد همکاری پاکستان در روند صلح افغانستان با چشم شک دیده می شود اما شورای عالی صلح می گوید در این واخر موضع پاکستان درمورد جنگ در کشور تغییر کرده است.  

Trending

خروج از نسخه موبایل