اخبار ویژه

پاکستان: پیش از خروج نیروهای خارجی صلح در افغانستان تامین شود

Published

on

(Last Updated On: میزان ۹, ۱۳۹۹)

معید یوسف، مشاور ویژه امنیت ملی نخست وزیر پاکستان، روز چهارشنبه گفت که باید صلح و امنیت در افغانستان پیش از خروج نیروهای خارجی از این کشور، برقرار شود.

آقای یوسف گفته است که پاکستان روند صلح افغانستان را تسهیل می کند و نسبت به موفقیت در مذاکرات داخل افغانستان نیز خوشبین بوده است.

قای یوسف در مصاحبه ای با رادیو پاکستان گفته است که صلح و امنیت در افغانستان را برای منطقه ضروری دانسته است.

وی با ابراز نگرانی جدی در مورد امنیت افغانستان گفت که خاک این کشور نباید برای هرگونه فعالیت تحریک آمیز علیه کشورهای همسایه استفاده شود.

وی همچنین گفته است که بازگشت میلیون ها پناهجوی افغان که در پاکستان زندگی می کنند یک مساله جدی است و پاکستان امیدوار است که آنها هرچه زودتر به کشور خود بازگردند.

مصاحبه معید یوسف همزمان با سفر عبدلله عبدالله رییش شورای عالی مصالحه ملی به پاکستان است.

آقای عبدالله در جریان دیدارش از اسلام آباد با عمران خان نخست وزیر پاکستان و شمار دیگر از مقام های این کشور نشست داشته و بدین ترتیب دوره جدیدی از روابط دوجانبه میان دو کشور آغاز شده است.

پاکستان که به ایالات متحده کمک کرد تا طالبان را به میز مذاکره با هیات حکومت افغانستان بکشاند، بار دیگر بر حمایت خود از روند صلح افغانستان تاکید کرد.

با این وجود، گفتگوها در دوحه، بر اساس گزارش ها،  بخاطر دو موضوع متوقف شده است؛ فقه دینی و توافق نامه ایالات متحده و طالبان که در ماه فروری امضا شد که دولت افغانستان طرف آن نبود.

طالبان کابل را به عنوان یک دولت قانونی به رسمیت نمی شناسند و ادعا می کنند که این یک دولت دست نشانده ایالات متحده است.

براساس توافق ایالات متحده و طالبان، واشنگتن تا ماه آپریل سال آینده تمام نیروهای خود را از افغانستان خارج خواهد کرد. در حال حاضر کاهش نیرو آغاز شده است ، تعداد نیروها از ۱۳۰۰۰ نفر از ماه فبروری به ۸۶۰۰ تن کاهش یافته است

قرار است شمار سربازان امریکایی در افغانستان تا پایان ماه نوامبر به ۴۵۰۰ تن برسد.

Trending

خروج از نسخه موبایل