خبرهای تازه

پایان نشست بروکسل و برگشت غنی با دستان پر به کابل

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

رییس جمهور، محمد اشرف غنی با هیأت همراهش از کنفرانس دو روزه بروکسل صبح روز پنج شنبه به پایتخت، کابل رسید و تعهد همکاری ۱۵.۲ میلیارد دالری کشور های جهان را تا چهار سال آینده به دست آورد.

مبارزه با فساد اداری، تقویت زیر بناها، حقوق زنان، معارف، آوردن اصلاحات و خدمات ملکی از جمع کمک هایی است که کشور های جهان به افغانستان تعهد کرده اند.

رییس جمهور غنی، و رییس اجرائیه، عبدالله عبدالله در پایان کنفرانس بروکسل از این نشست استقبال کردند و آنرا موفق خواندند.

ریاست جمهوری افغانستان در نشر یک اعلامیه ای گفته است که آقای غنی در این نشست، علت موفقیت کنفرانس بروکسل را کار مشترک و خستگی ناپذیر تیم‌های کاری حکومت افغانستان و اتحادیه اروپا خوانده است.

خانم موگرینی نیز خاطر نشان نموده است که این کنفرانس حمایت گسترده جامعه بین المللی را از افغانستان نشان داد که به شکل قوی و پایدار و بهتر در کنار مردم افغانستان قرار دارند.

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخشی از سخنان خود نیز افزود، “ما واقف هستیم که سرمایه گذاری در افغانستان در راستای حمایت و تقویت مردم افغانستان در حقیقت سرمایه‌گذاری در ثبات بین‌المللی است.”

رئیس جمهور افغانستان در این کنفرانس چنین تعهد کرده است “کار افغانستان از فردا آغاز می‌شود و پیشبرد قابل اطمینان، قابلیت، جهش، امانتداری و شفافیت، عوامل پیش برنده این پروسه می‌باشد.”

درنشت بروکسل آمریکا ۷۰۰ میلیون دالر، آلمان ۱.۷ میلیارد دالر، بریتانیا یک میلیارد دالر، پاکستان ۵۰۰ میلیون دالر همراه با سه هزار بورسیه تحصیلی به افغانستان کمک میکند.

کمک‌های آلمان مشروط به پذیرش پناه‌جویان اخراج شده و مبارزه با فساد است.

جمهوری کوریای جنوبی کمک  ۱۲۰ ملیون دالری را برای بهبود اقتصاد وبرنامه های اجتماعی برای افغانستان اعلام کرد و کشورهای ترکیه و جاپان نیز وعده کمک‌های مشابه را به افغانستان داده‌اند.

در این میان هند گفته است که کمک‌هایش به کابل محدود به زمان نیست و علاقه دارد این همکاری‌ها دوامدار باشد.

Trending

خروج از نسخه موبایل