رویداد های اخیر

پایان نشست دو روزه دوحه؛ طرف‌ها بر دوام مذاکرات توافق کردند

Published

on

(Last Updated On: سرطان ۲۸, ۱۴۰۰)

هییت‌های حکومت افغانستان و طالبان، پس از دو روز مذاکرات فشرده پشت درهای بسته، یک شنبه شب (۲۷سرطان) ساعت ده و نیم شب در یک نشست حاضر شدند و درباره گفت‌وگوهای شان به رسانه‌ها توضیح دادند.

داکترعبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی، از اراده جدی حکومت برای صلح در افغانستان اطمینان داد و گفت، مذاکرات در هفته‌های آینده ادامه خواهد یافت.

از سوی دیگر ملابرادر از سوی طالبان هرچند در مورد این مذاکرات جزییات بیشتر نداد، اما محمد نعیم، سخن‌گوی طالبان در حساب تویترش یک اعلامیه‌یی شش ماده‌یی را همه‌گانی ساخت که در آن دو طرف توافق کرده‌اند که مذاکرات را ادامه خواهند داد.

در ماده سوم این اعلامیه آمده‌است که دو طرف متعهد استند که در مذاکرات دخیل می‌مانند.

در ماده چهارم هم درباره حفاظت از تاسیسات و زیربناهای افغانستان گفته‌ شده‌است و همین‌طور دو طرف تاکید کرده‌اند که از تلفات غیرنظامیان جلوگیری کنند و با توجه به شرایط کرونایی، به نیازمندان کمک‌های بشری برسانند.

هرچند انتظارها بر این بود که از این دور مذاکرات آتش بس موقت میان طالبان و دولت بیروآید اما دو طرف از آتش بس در روزهای عید هم حرفی به میان نیاورده اند.

درهمین حال آقای عبدالله در حساب تویتراش نگاشته است دو روز گفتگوی فشرده با طالبان در دوحه را به پایان رساندیم.

وی گفته است که:” ما در مورد موضوعات اصلی مربوط به دو طرف تبادل نظر کردیم. ما از طریق یک توافق سیاسی جامع، دیدگاه‌ها ، تفسیرها و راه‌های پایان دادن به درگیری را به گوش دادیم.”

وی همچنان گفته است که در بیانیه مشترک منتشر شده در پایان گفتگوها:” ما توافق کردیم که مذاکرات را ادامه دهیم، به دنبال حل و فصل سیاسی بحران فعلی، جلوگیری از تلفات غیرنظامیان، کمک‌های بشردوستانه و تجهیزات صحی برای مقابله با بیماری همه گیر کرونا هستیم.”

به گفته‌ی عبدالله در طول گفتگوها :”ما بر تعهد جمهوری برای صلح عادلانه و پایدار، پایان دادن به خشونت و حل بحران فعلی از طریق یک توافق سیاسی گفتگو کردیم. ما از همه شرکای خود، به ویژه کشور قطر برای میزبانی و پشتیبانی از گفتگوهای صلح تشکر نمودیم”.

نشست مقدماتی روز نخست با حضور خبرنگاران آغاز شد، اما در نشست‌های بعدی بجز تیم‌های مذاکره کننده و نماینده ویژه قطر، کسی حضور نداشت.

نشست دو روزه دوحه در حالی برگزار شد و پایان یافت که در هفته‌های اخیر تنش در رابطه پاکستان و افغانستان شدت گرفته و روزگذشته رییس جمهور غنی، به دنبال ربوده شدن دختر سفیر افغانستان در پاکستان، سفیر و بقیه دیپلمات‌ها را از پاکستان فراخواند.

Trending

خروج از نسخه موبایل