علم و تکنالوژی

پرتاب راکت «آرتمیس ۱» به سمت ماه بار دیگر به تعویق افتاد

Published

on

(Last Updated On: سنبله ۱۳, ۱۴۰۱)

دومین تلاش ناسا برای پرتاب راکت «آرتمیس ۱» به سمت کره ماه هم با ناکامی روبرو شد. علت لغو پرتاب آرتمیس چکه کردن مواد سوخت اعلام شده است. هنوز تاریخی جدید برای پرتاب این راکت اعلام نشده است.

اداره عمومی ملی هوا و فضانوردی امریکا (ناسا) روز یک‌شنبه، ۴ سپتامبر، اعلام کرد که پرتاب راکت آرتمیس ۱ به سمت کره ماه بار دیگر لغو شده است. این دومین بار در عرض کمتر از یک هفته است که تلاش‌های ناسا برای آغاز مأموریت آرتمیس به تعویق می‌افتد.

پرتاب آرتمیس نخست برای ساعت ۲:۱۷ دقیقه بعد از ظهر شنبه، ۳ سپتامبر، به وقت آلمان برنامه‌ریزی شده بود.

به گفته یک سخنگوی ناسا، چکه کردن مواد سوخت مانع از پرتاب راکت شد و تلاش‌های چند ساعته برای رفع این نقص نیز بی‌نتیجه ماند.

کارشناسان ساعتی پیش از زمان پرتاب راکت این نقص را که در لوله سوخت‌رسانی بروز کرده بود، شناسایی کردند. از طریق این لوله قرار بود حدود ۳ میلیون لیتر هیدروژن و اکسیژن مایع به مخزن‌های سوخت راکت تزریق شود.

عملیات سوخت‌رسانی آغاز شده بود که زنگ خطر فشار بیش از حد به صدا درآمد. کارشناسان عملیات را قطع کرده و پس از دقایقی دوباره ادامه دادند، اما مشخص شد که هیدروژن از یکی ماشین‌های راکت به بیرون چکه می‌کند.

راکت بدون سرنشین آرتمیس ۱ قرار بود روز دوشنبۀ گذشته پرتاب شود که این عملیات ناشی از بروز نقص فنی در یکی از حسگرهای ماشین راکت لغو و به دیروز شنبه موکول شد بود.

هنوز تاریخ جدیدی برای پرتاب این راکت نهایی نشده، اما گفته می‌شود که به دلیل موقعیت زمین و ماه امکان تلاش جدید برای پرتاب آرتمیس ۱ تا پیش از ۱۹ سپتامبر وجود ندارد.

ناسا در چارچوب ماموریت آرتمیس۱ یک فضاپیمای بدون سرنشین به‌نام «اوریون» را به شکل آزمایشی به مدار ماه می‌فرستد تا از میزان ایمنی ماموریت‌های فضاپیماهای سرنشین‌دارِ آتی اطمینان حاصل کند.

پنجاه سال پس از آخرین ماموریت آپولو، این نخستین ماموریت آزمایشی بدون سرنشین پروژه آرتمیس است که در چند مرحله برنامه‌ریزی شده است.

ماموریت بعدی یعنی آرتمیس ۲ فضانوردان را در سال ۲۰۲۴ بدون نشست در ماه به ماه خواهد برد. اما در برنامه آرتمیس ۳ که برای سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده، قرار است فضانوردان بر روی ماه نشست کنند.

حضور پایدار انسان در ماه و حتی ساخت یک ایستگاه فضایی در مدار ماه از اهدافی است که ناسا در چارچوب برنامه آرتمیس دنبال می‌کند.

Trending

خروج از نسخه موبایل