خبرهای تازه

پرونده «آزار و اذیت جنسی» زنان در اداره‌های دولتی مستند شده است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

کمیسیون حقوق بشر میگوید که پرونده‌های آزار و اذیت جنسی زنان در اداره‌های دولتی افغانستان مستند شده است.

این کمیسیون می‌افزاید که بررسی و مستند کردن شکایت‌ها درباره آزار و اذیت جنسی زنان در اداره‌های دولتی به ویژه ارگ ریاست جمهوری افغانستان را تکمیل کرده و بخشی از آن را به دادستانی کل تحویل داده است. شبنم صالح کمیشنر بخش حفاحظت از حقوق زنان کمیسیون حقوق بشر میگوید:” بعضی شان در مرحله که حد اقل ما ارتباط داشتیم بعضی پرونده ها فرستاده شده اند و بعضی هم که در سلسله مستند سازی هستیم تا چند روز آینده می فرستیم.”

پس از نشر گزارش‌هایی در مورد «آزار و اذیت» زنان در نهادهای دولتی و حتی ارگ ریاست جمهوری افغانستان، رییس جمهور غنی در ماه اسد امسال حکمی را برای ایجاد سکرتریت ویژه جهت بررسی این اتهام‌ها در نهادهای دولتی صادر کرد؛ در آن فرمان کمیسیون حقوق بشر افغانستان مامور این کار شد و این نهاد هشت مورد اذیت جنسی زنان در اداره های دولتی را فیلتر کرده است که از این میان یک مورد در ارگ ریاست جمهوری، چهار مورد در ولایت‌ها و سه مورد دیگر نیز در اداره های کابل می‌باشد.

در همین حال کمیسیون حقوق بشر جزییات این پرونده‌ها را فاش نمی‌کند و مشخص نیست که شکایت‌ها در چه سطحی مطرح شده است و چه کسانی در آنها دخیل بوده ‌اند. اما در فرمان رییس جمهوری به دادستانی کل نیز دستور داده شده است که رسیدگی به پرونده ارجاعی از طرف سکرتریت ویژه را در اولویت کاری خود قرار دهد؛ ظاهرا هنوز این پرونده‌ها به دادستانی کل نرسیده است.

جمشید رسولی سخنگوی دادستانی کل کشور میگوید:” قضایایی که در داخل سارنوالی(دادستانی) افغانستان هم بود برای مستند سازی به کمیسیون (کمیسیون حقوق بشر) فرستاده شده است. در صورتیکه کمیسیون کارهای خود را تکمیل بکند پس از مستند سازی و آماده شدن دوسیه(پرونده) به خاطر تحقیق به سارنوالی افغانستان مواصلت ورزد سارنوالی افغانستان متعهد به پیگیری جدی قضایا است.”

پس از نشر گزارش هایی در مورد آزا و اذیت جنسی بانوان؛ موجی از اظهارات و اتهامات در این مورد به بالاترین سطح دولت افغانستان به راه افتاد. مقام‌های رسمی هر گونه خطایی را انکار کرده اند. اما خبرساز ترین مورد آزار و اذیت جنسی زنان در نهادهای دولتی سو استفاده جنسی از اعضای تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان بوده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل