خبرهای تازه

پرونده سید اسحاق گیلانی به دادستانی کل فرستاده شد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

دادستانی کل می گوید که سید اسحاق گیلانی رهبر نهضت همبستگی ملی افغانستان در پیوند به گفته های اخیرش به این نهاد عدلی برای پاسخگویی فرا خوانده شده است و اداره مبارزه با جرایم امنیت داخلی دادستانی کُل این پرونده را بررسی می کند.

جمشید رسولی، سخنگوی دادستانی کل گفت: “این موضوع تحت بررسی همکاران ما در اداره دادستانی مبارزه بر ضد جرایم امنیت داخلی و خارجی تحت بررسی قرار گرفته است. دادستان های این بخش، از آنها رسماً دعوت کردند تا برای وضاحت بیشتر موضوع حضور بیابند و پس از حضور یابی آنها و همکاری بیشتر، چگونگی این موضوع روشن خواهد شد.”

آقای گیلانی چندی پیش از تربیون اسلام آباد گفته بود که هند از خاک افغانستان به ضد پاکستان استفاده می کند. بعد تر از آن امنیت ملی این گفته ها را خلاف منافع ملی کشور عنوان کرد. 

بر بنیاد قانون اساسی افغانستان، هر شهروند که منافع ملی را پشت پا بزند، مورد پیگرد قانونی قرار می گیرد؛ تا جایی ممکن است دادگاهی شده، راهی بند و زندان شود.  

عین الدین بهادری، یکی از حقوق دانان بیان کرد: “در حال حاضر، بررسی هاییکه در مورد اظهارات آقای گیلانی در پاکستان، آغاز شده است، ممکن است به نحوی از جانب داد ستانی افغانستان تعبیر امنیتی شده باشد. دولت ها، حکومت ها، به ویژه دادستانی افغانستان صلاحیت بررسی در مورد امنیت ملی را دارد.”

در عین حال، آگاهان به این باور اند که اگر جلو چنین گفته ها گرفته نشود، دست کشور های بیرونی برای مداخله در افغانستان باز تر شده و  شاهد بحران های تازه ای خواهیم بود.

شیوای شرق، آگاه سیاسی اضافه کرد: “تطبیق قانون، داد خواهی و دفاع از ارزش های ملی و منافع ملی وظیفه دولت های ملی و مشروع است. من باورم این است که چنین کار، یک کار قانونی است و باید قانون تطبیق شود.”

پیش از این سید حامد گیلانی نیز گفته بود که فرماندهان کلیدی طالبان در خاک پاکستان نه بلکه در افغانستان است. در حالیکه بسیاری از کشورهای هم پیمان افغانستان و پاکستان اعتراف کرده اند که رهبران و فرماندهان طالبان در خاک پاکستان پناهگاه های امن دارند.

گزارشگر: علی اصغری

Trending

خروج از نسخه موبایل