اخبار ساحوی

پس از این ازبکستان به افغانستان تعرفه گمرکی پرداخت خواهد کرد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

مسوولان وزارت فواید عامه با ابراز این مطلب میگویند، که تا سه سال قبل افغانستان مکلف بود سالانه 32 ملیون دالربرای مراقبت خط آهنی که افغانستان و ازبکستان را وصل می کرد به آن کشور تحویل کند ؛حالا هزینه مراقبت خط آهن به 19 میلیون دالر کاهش یافته و مسوولیت مراقبت به افغانستان داده شده است .

این خط آهن 75 کیلومتر طول دارد که ازبکستان را به شهرک بندری حیرتان الی میدان هوایی شهر مزار شریف وصل می‌کند.

این خط آهن چهار سال پیش با کمک مالی بانک انکشاف آسیایی با هزینه بیشتر از 129 میلیون دالر اعمار شده است.سرپرست وزارت فواید عامه میگوید که افغانستان بنابر کمبود کادر مسلکی مسوولیت حفظ مراقبت خط آهن را به ازبکستان سپرده بود و در مقابل سالانه 32 میلیون دالربه آن کشور پرداخت می کرد .

نورگل منگل سرپرست وزارت فواید عامه میگوید” حالا تجارت دوجانبه میان افغانستان و ازبکستان صورت میگیرد.، انتقال اموال در این مسیر دوبرابر افزایش یافته و افغانستان هم از بابت انتقال اموال تعرفه دریافت خواهد کرد.”

درهمین حال سفیر ازبکستان در کابل میگوید، کشورش متعهد به همکاری بیشتر با افغانستان است .به گفته او ازاینکه افغان ها در مورد ترانسپورتیشن زیاد علاقه نشان داده اند آنان میخواهند که خط آهن را تا شیر خان بندر امتداد بدهند.

یادگار شادمانوف سفیرازبکستان در کابل گفت “خط آهن که از حیرتان تا مزارشریف در حدود چهار سال قبل کارش آغاز شده بود سه سال دیگر ادامه خواهد داشت . متخصصان ازبک در کار ساخت این پروژه وبخاطر خدمت بیشتر همکاری می کنند وافغانهای که با ما کار میکنند معلومات خودرا به آنها شریک میسازیم.”

به گفته مقام های افغان با احداث این خط آهن به صد ها افغان زمینهء کار مساعد شده است .         گفته میشود افغانستان سالانه پنجاه افغان را برای آموزش در مورد حفظ و مراقبت خط آهن به ازبکستان میفرستد .

گزارش نعمت الله احمدی

Trending

خروج از نسخه موبایل