اخبار ساحوی

پس از تفاهم با حکومت پاکستان اخراج مهاجرین پایان یافته است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

بازگشت تمام مهاجران افغان از پاکستان یک آرزوست و به زمان تحقق آن باوری وجود ندارد.

سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین با ابراز این مسئله می­گوید، پس از تفاهم با پاکستان اخراج اجباری افغان­ها پایان یافته است.

به گفته او بر اساس تفاهم سه جانبه با مقام­های پاکستانی و سازمان ملل متحد تا یک ماه دیگر ثبت نام مهاجران افغان ساکن در پاکستان توسط یک کمیته مشترک آغاز می­شود.

 

وزیر امور مهاجرین کشور حالا از سفر پاکستان برگشته و باور دارد که حل چالش دایمی مهاجران کار ساده ای نیست.

سفریکه به دنبال نگرانی از اخراج گروهی افغان­ها از آن کشور انجام شده است.

سید حسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجرین میگوید “رسیدگی به این مشکل تصمیم و اراده سیاسی می­خواهد و بر همین اساس پیشنهاد کردیم که کمیسیونی عالی به رهبری رییس جمهوری ایجاد شود و دست کم 12 وزیر هم اعضای آن باشند تا اینکه بتوانیم به این اولویت حکومت وحدت ملی رسیدگی شود.”

در ماه نخست سال جاری میلادی رقمی دور و بر 24 هزار مهاجر افغان از این کشور اخراج اجباری شدند ، ولی حال این چالش بر طرف شده است.

آقای بلخی می افزاید “مشکل اخراج اجباری و نگرانی ما در این زمینه پایان یافته است. تفاهمی که با مقام­های پاکستانی داشتیم این بود که اخراج اجباری وجود نداشته باشد بلکه عودت باید داوطلبانه، تدریجی و مطابق به ظرفیت پذیرش افغانستان صورت گیرد.”

بر اساس تفاهم صورت گرفته میان دو کشور و سازمان ملل متحد، پاکستان دیگر نمی­تواند افغان­های­ بدون مدرک را بگونه اجباری اخراج کند ولی کسانی که بخواهند به کشور برگردند برای هر فرد 200 دالر آمریکایی پرداخت خواهد شد.

 

 

 

Trending

خروج از نسخه موبایل