خبرهای تازه

پلان مدیریت مالی عامه افغانستان به هدف ایجاد شفافیت و حسابدهی امروز آغاز شد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

سند پنج ساله مدیریت مالی برای جلوگیری از حیف و میل بودجه و مالیات از سوی حکومت ساخته شد و قرار است، که این سند در نشست بروکسل ارائه شود.

برای نخستین بار حکومت وحدت ملی سند مدیریت مالی پنج ساله را درهمکاری با متخصصین خارجی و نهاد های مدنی ساخته و با عملی شدن کامل این سند، جلو حیف و میل پول های بیت المال در چندین بخش از جمله بخش گرد آوری مالیه، مصرف بودجه و پروژه های انکشافی را خواهد گرفت.

رئیس جمهور غنی می گوید، با عملی شدن این سند افغانستان از رهگذر اقتصادی تا اندازه زیادی به خود کفایی دست می یابد و نیز سبب عواید پایدار در کشور می شود.

آقای غنی تاکید می ورزد، که عواید حکومت افغانستان ۲۲ در صد افزایش یافته و تلاش ها بر این است تا این رقم بیشتر شود.

“شیوه اصلاحات یک امر مهم برای حکومت است و مسوول هر نهاد و اداره باید برای عملی شدن این سند پیش قدم باشد، مصرف و خدمات باید به گونه اساسی تنظیم شود، این کار نتیجه اقدامات ۲ سال گذشته است که به گونه عملی، واقعی، افغانی و با معیار های جهانی برابر است.”

درهمین حال آقای غنی می افزاید، که تلاش های حکومت تمامی مصارف که در افغانستان صورت می گیرد، باید در یک چارچوب واضع تنظیم شود.

“ما تلاش داریم تا پول ها ضایع نشود، حیف و میل نگردند و مصارف یک راه واضع داشته باشد، این کار باید در یک چارچوب واضع تنظیم شود و به پیش برود، و کمک های جهانی باید وسیله تحرک اقتصاد باشد.”

ازسویی هم وزیر مالیه می گوید، که هدف از ایجاد این سند پنج ساله استفاده موثر از منابع و راه های مناسب برای مصرف پول درافغانستان است.

اکلیل حکیمی، وزیر مالیه می گوید: “هدف دوچیز است، اول این که از منابع و امکانات به وجه خوب استفاده شود و دوم این که چگونه بودجه به حیث یک وسیله استفاده شود، راه های در این سند پیش بینی شده، که بسیار برای رشد اقتصاد کشور مهم است.”

مقام های حکومتی تاکید می ورزند، که با عملی شدن کامل سند پنج ساله مدیریت مالی نظارت جدی از تمامی پول های که از سوی نهاد های دولتی به مصرف میرسند، خواهد شد و پول های بیت المال در نزد افراد دلسوز و عادل گرد آوری خواهد شد.

ازسویی دیگر رئیس جمهور غنی مدال عالی دولتی وزیر اکبر خان را به پاس کارکرد های وزیر مالیه به وی تفویض کرد.

Trending

خروج از نسخه موبایل