خبرهای تازه

پمپیو: امریکا برای تامین صلح و ثبات در افغانستان متعهد است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

مایک پمپیو، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا، در یک اعلامیه در پیوند به رویداد خونبار در یک مسجد در ولسوالی هسکه مینه ننگرهار، می‌گوید که واشتگتن در کنار مردم افغانستان می‌ماند و برای مبارزه با هراس‌افگنی که خواست مردم افغانستان است می‌ایستد.

در بخش از این اعلامیه گفته شده: ” ایالات متحده برای تامین صلح و ثبات در افغانستان متعهد می‌ماند و به جنگ در برابر تروریزم ادامه می‌دهد. ما با مردم افغانستان که یک آینده عاری از اعمال این گونه خشونت‌های شنیع می‌خواهند، می‌ایستیم.”

همزمان با این، اسلام آباد نیز تاکید می کند، که برای آوردن صلح در افغانستان کاهش خشونت‌ها ضروری است.

پاکستان که در هر جنگ و صلح افغانستان به‌گونه‌یی دخیل است هم به این نتیجه رسیده است که صلح افغانستان می‌تواند سایه سبز بر جغرافیه آن کشور نیز بی‌اندازد از این رو است که شاه محمود قریشی، وزیر خارجه این کشور، پیشنهاد می‌کند که برای آوردن صلح در افغانستان کاهش خشونت‌ها حتمی است.

آقای قریشی، می‌گوید: “من میدانم که باید خشونت ها کاهش پیدا کند و اگر میخواهیم صلح را به پیش ببریم و اگر صلح و ثبات در افغانستان که خواست مشترک مان است را به آخر برسانیم، برای آن کاهش خشونت یک امر ضروری است. واقعات این چنین باید نفی شود.”

با این حال، مذاکرات میان طالبان و نمایندگان امریکا در اسلام آباد ظاهرا چراغ سبز برای از سرگیری این گفتگوها است گفتگوهای که بر سر امضا توافق نامه صلح در دوحه متوقف شده بود. همه طرف‌ها پذیرفته اند که باید مذاکرات صلح افغانستان از سرگرفته شود.

وحید مژده فعال سیاسی در این مورد، اظهار میدارد: “برای کاهش خشونت ها و همه موارد در توافق نامه آمده است آمریکای ها است که بهانه جویی می کنند.”

پیش از این ینس ستولتنبرگ، دبیر کل ناتو هم از آغاز دوباره مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان استقبال کرده بود اما مشروط بر اینکه طالبان در مذکرات، مایل به سازش‌های واقعی باشند.

گزارشگر: علی جواد اصغری

Trending

خروج از نسخه موبایل