رویداد های اخیر

پنتاگون از وعده کمک های بیشتر هند به افغانستان خبر میدهد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

وزارت دفاع آمریکا میگوید که هند به عنوان هم پیمان بزرگ ایالات متحده در راهبرد جنوب آسیا برای افغانستان، وعده سپرده که کمک های بیشتر انکشافی و امنیتی را به افغانستان برساند.

دانا وایت، سخنگوی پنتاگون که در جمع خبرنگاران صحبت می کرد، هند را یکی از اجزاء مهم راهبرد ایالات متحده برای جنوب آسیا عنوان کرد.

دانا وایت گفت: “هندوستان یک حامی مهم بوده است. آنها برای کمک های انکشافی بیشتر در افغانستان تعهد سپرده اند. آنها حتی اظهار آمادگی کرده اند تا در قسمت کمک های هوایی مساعدت انجام دهند. تمام اینها نشانگر این است که راهبرد کنونی کارا است و هند جزء مهم آن می باشد.”

در عین حال، پاکستان که روابط اش با آمریکا از زمان اعلام راهبرد جنوب آسیا برای افغانستان به تیره‌ گی گراییده، همواره به عنوان حامی هراس افگنی در منطقه عنوان شده است.

اما پنتاگون می گوید، پاکستان شانش این را دارد تا از فرصت به میان آمده برای مبارزه جدی با هراس افگنی استفاده کند.

خانم وایت تصریح نمود: “پاکستان شانس این را دارد تا برای امنیت منطقه بیشتر تلاش کند و به نفع این کشور است تا برای امنیت منطقه ‌ای تلاش بیشتر به خرج بدهد. این یک فرصت است و ما از پاکستان میخواهیم در این رابطه همکاری کند.”

با اشاره به تحولات اخیر افغانستان، سخنگوی پنتاگون از انجام گفتگوهای منطقه ای برای پیروزی در راهبرد جنوب آسیا نیز خبر داد.

وی اضافه کرد: “شما میدانید که راهبرد جنوب آسیا یک راهبرد منطقه ای است. ما در سطح منطقه به گفتگو می پردازیم. ما آماده هستیم تا این گفتگو ها در منطقه جنوب آسیا ادامه دهیم، زیرا این به نفع همه گی است تا تروریزم شکست بخورد.” 

در حالی که پنتاگون از کمک های بیشتر هند برای افغانستان خبر میدهد، در آغاز سال نو میلادی دونالد ترمپ با حمله های سنگین لفظی پاکستان را به دو رویی در امر مبارزه با هراس افگنی متهم کرد و کمک های مالی این کشور را به حالت تعلیق قرار داد.

Trending

خروج از نسخه موبایل