رویداد های اخیر

پنتاگون: در حمله‌ی هوایی ماه سنبله در کابل سهل‌انگاری جنایی رخ نداده است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۱۳, ۱۴۰۰)

یک بازرس وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) می‌گوید حمله‌ی هوایی هواپیمای بدون سرنشین نیروهای این کشور در کابل که سبب کشته‌شدن ده غیرنظامی شد، اشتباه تأسف‌بار بوده است و مسئولان آن مستحق تنبیه انضباطی نیستند.

سامی سعید، بازرس کل نیروهای هوایی ارتش امریکا روز گذشته (چهارشنبه، ۱۲عقرب) با نشر نتایج تحقیقات خود در مورد چگونگی این حمله‌ به خبرنگاران گفته که حمله به علت خطاهای اجرا، تفسیر اطلاعات در حمایت از دیدگاه‌های خاص و اختلالات ارتباطی رخ داده است.

او همچنین افزوده که در این حمله “سهل‌انگاری جنایی” رخ نداده است.

سعید در تحقیقات خود نتیجه‌گیری کرده که این حمله در نتیجه‌ی یک رشته اشتباه از جمله ندیدن یک کودک در محل، چند دقیقه قبل از حمله رخ داده است.

او توضیح داده که حضور این کودک در محل ‌به خوبی قابل تشخیص نبوده، اما پس از دیدن معلومات و ویدیوها حدود دو دقیقه قبل از وقوع حمله، شواهدی از حضور یک کودک را در اطراف محل پیدا کرده است.

نیروهای امریکایی این حمله‌ی هوایی را در تاریخ هفتم سنبله، یک روز پیش از خروج آخرین سربازان این کشور از میدان هوایی کابل راه‌اندازی کردند.

امریکا اعلام کرد که در این حمله یک فرد مظنون به عضویت در گروه داعش را هدف قرار داده و از حمله بر میدان هوایی جلوگیری کرده است. ساعاتی پیش از آن، جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا از وقوع حمله‌ی داعش هشدار داده بود.

اما بعدا وزارت دفاع امریکا پذیرفت که در این حمله خانواده‌ی رمزی احمدی، کارمند یک مؤسسه‌ی غیرانتفاعی امریکایی هدف قرار داده شده است که اعضای این خانواده ارتباطی با داعش نداشته‌اند.

در این حمله در نزدیکی میدان‌هوایی کابل، دست‌کم ۱۰ غیرنظامی از جمله هفت کودک که همه عضو خانواده‌ی رمزی احمدی بودند، کشته شدند.

به‌دنبال آن رییس‌جمهور امریکا دستور بررسی این حمله را داد.

در تاریخ ۲۴ میزان پنتاگون اعلام کرد که به خانواده قربانیان این حمله، غرامت پرداخت می‌کند. وزارت دفاع امریکا همچنین گفت که این وزارت با وزارت خارجه‌ی امریکا در تلاشند تا آنان را به امریکا منتقل کنند.

Trending

خروج از نسخه موبایل