Connect with us

رویداد های اخیر

پنتاگون کاهش سربازان از افغانستان و عراق را اعلام کرد

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۲۸, ۱۳۹۹)

پنتاگون اعلام کرده‌است که بربنیاد دستور دانلد ترمپ، رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا، شمار نیروهای این کشور در افغانستان تا ۲ هزار و ۵۰۰ تن کاهش خواهد یافت.

کریستوفر میلر، سرپرست وزارت دفاع امریکا سه‌شنبه شب اعلام کرد که شمار سربازان این کشور تا ۱۵ ماه جنوری سال آیندۀ میلادی در افغانستان و عراق به ۲ هزار و ۵۰۰ تن کاهش خواهد یافت. 

وی که در یک نشست خبری ظاهر شد بدون اینکه سوالی از خبرنگاران داشته باشد گفت:” تا ۱۵ جنوری ۲۰۰۰ سرباز از افغانستان و ۵۰۰ سرباز از عراق بیرون کشیده می‌شوند. به این ترتیب تعداد سربازان امریکایی در هر یک از این دو کشور به ۲۵۰۰ تن کاهش می‌یابد.”

او در ادامه می‌گوید که دستور برای عملی ساختن کاهش سربازان در این دو کشور، صادر شده‌است.

میلر افزود گفت: “برنامۀ رییس‌جمهور ترمپ این است که جنگ افغانستان و عراق یک برد موفقیت‌آمیز و مسؤولیت پذیرانه باشد و نیز سربازان شجاع مان به خانه برگردند.”

در همین حال، کرستوفر میلر، وزیر دفاع امریکا با رییس‌جمهور غنی گفت‌وگوی تلفونی داشته‌است و درباره کاهش نیروهای امریکایی و روند صلح افغانستان بحث کرده‌است.

این درحالی است که روز گذشته ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو هشدار داد که بیرون شدن شتاب‌زده از افغانستان، بهای سنگینی خواهد داشت.

استولتنبرگ در این باره می‌گوید: “افغانستان بار دیگر به محلی برای تروریست‌های بین‌المللی برای برنامه ریزی و سازماندهی حملات به کشور ما، متبدل خواهد شد.”

او افزود که گروه داعش بار دیگر در این کشور جان خواهد گرفت و در سوریه و عراق، شکست خورده‌است.

به گفتۀ او، حتا اگر امریکا افغانستان را ترک کند، ناتو به مأموریت، آموزش، مشوره‌دهی و کمک به نیروهای امنیتی این کشور، ادامه خواهد داد.

او تأکید می‌کند: “ما همچنین متعهد به‌تمویل آنها (نیروهای امنیتی افغان) تا سال ۲۰۲۴ هستیم.”

از سوی دیگر، آنگرت کرامپ کارن بائر وزیر دفاع آلمان می‌گوید که هرگونه تصمیم‌گیری دربارۀ خروج نیروها از این کشور، باید براساس شرایط موجود باشد.

بر اساس گزارش رویترز، وزیر دفاع آلمان می‌افزاید که “مذاکرات صلح در حال انجام در افغانستان تاکنون نتایجی را که همه آرزو می‎کنیم ، به همراه نداشته‌است.”

از سوی دیگر بر بنیاد گزارش روزنامۀ امریکایی “ده هیل”، در یک گزارش پنتاگون که روز سه‌‌شنبه پخش شده‌‌است، آمده‌‌است که با وجود توافق صلح امریکا و طالبان، این گروه حملات کوچک علیه نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا، راه اندازی کرده‌‌است.

رویداد های اخیر

مقام ایرانی: کار روی اجرای طرح انسداد مرز شرق ایران با افغانستان ادامه دارد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۱, ۱۴۰۳)

مقام‌های ایرانی می‌گویند که کار روی اجرای طرح انسداد مرز شرق ایران با افغانستان به شدت ادامه دارد. رسانه‌های ایرانی به نقل از قوماندان نیروهای زمینی آن کشور گزارش داده‌اند که کار انسداد مرزها تحت نظر نیروی زمینی در حال انجام است و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پایان خواهد رسید.

کیومرث حیدری، قوماندان نیروهای زمینی ایران در این مورد گفته است: «بنابر تدابیری که اندیشیده شده، ما مشغول انسداد مرزی هستیم. کار انسداد مرزها تحت نظر نیروی زمینی در حال انجام است. انسداد مرز شرق کشور در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پایان خواهد رسید.»

با این حال، معاون سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید که حصارکشی در سرحدات ایران و افغانستان در هماهنگی با دولت افغانستان به پیش خواهد رفت.

حمدالله فطرت گفته است: «جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد که در برخی نقاط آسیب‌پذیر تدابیر امنیتی را تقویت کند، این یک اقدام خوب است و در هماهنگی با امارت اسلامی انجام می‌شود.»

گفتنی است که افغانستان و ایران در مجموع بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند.

به باور آگاهان، ایران به دنبال رفع نگرانی‌های امنیتی خود است و هزینه بزرگی را در روند انسداد مرزی مصرف خواهد کرد اما این دیوار مرزی به نفع هر دو کشور تمام خواهد شد و همچنان قاچاق مواد مخدر و تردد گروه‌های تروریستی حداقل تحت کنترول قرار خواهد گرفت.

Continue Reading

رویداد های اخیر

پاکستان: اظهارات امارت اسلامی مبنی بر استفاده از خاک ما علیه افغانستان، بیجا و غیر مسوولانه است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۱, ۱۴۰۳)

وزارت امور خارجه پاکستان اظهارات امارت اسلامی مبنی بر استفاده از خاک این کشور علیه افغانستان توسط داعش را رد کرده و آن را بیجا و غیر مسوولانه می‌داند.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در یک کنفرانس مطبوعاتی روز پنجشنبه (۲۰ ثور) گفت که امارت اسلامی باید به‌جای بیان کردن این‌گونه اظهارات، علیه همه گروه های تروریستی مستقر در افغانستان اقدام مؤثر انجام دهد.

پیش از این، اردوی پاکستان ادعا کرده بود که حمله انتحاری ماه گذشته که جان پنج انجنیر چینی را در خیبرپختونخوا گرفت، در افغانستان طراحی شده و عامل آن هم افغان بود.

وزارت دفاع افغانستان ضمن رد این ادعا گفت که خیبرپختونخوا تحت پوشش اردوی پاکستان قرار دارد و هدف قرار گرفتن شهروندان چینی در این منطقه، «بیانگر ضعف ارگان‌های امنیتی» این کشور است یا همکاری آن با مهاجمان.

عنایت الله خوارزمی، سخنگوی وزارت دفاع ملی، همچنان حکومت پاکستان را به عدم جلوگیری از ورود داعش به افغانستان متهم کرد.

آقای خوارزمی تصریح کرد: «ما مواردی داریم که خوارج داعش از خاک پاکستان وارد افغانستان شده و از خاک پاکستان به ضد خاک ما استفاده شده و واقعه از آن کشور تنظیم می‌شود.»

پاکستان بارها ادعا کرده که از خاک افغانستان در حملات علیه پاکستان استفاده می‌شود، اما این نخستین بار بود که امارت اسلامی پاکستان را به عدم جلوگیری از ورود داعش به افغانستان متهم کرد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

حقانی: افغان‌ها زیر سایه نظام اسلامی، آینده خوب خواهند داشت

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۱, ۱۴۰۳)

سرپرست وزارت امور داخله در دیدار با نماینده اتحادیه اروپا در کابل گفته است که افغان‌ها در امنیت و زیر سایه نظام اسلامی آینده خوب خواهند داشت.

طبق خبرنامه وزارت امور داخله که امروز (جمعه، ۲۱ ثور) منتشر شد، سراج الدین حقانی در دیدار با رافایلا یودیچه، شارژدافیر اتحادیه اروپا برای افغانستان، گفته است که افغان‌ها دشواری‌ها را تحمل می‌کنند و در مسیر پیشرفت قرار خواهند گرفت.

بر اساس خبرنامه، شارژدافیر اتحادیه اروپا در این دیدار ابراز امیدواری کرد که صلح و امنیت در افغانستان دوام کند و مردم این کشور آینده خوب داشته باشند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!