اخبار ساحوی

پنجاه در صد امریکایی ها نبرد در افغانستان ناکام میخوانند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

در یک نظر سنجی تازه توسط یک نهاد امریکایی نشان داده شده، که بیش از 50 درصد امریکایی ها، جنگ نظامیان بین المللی را در نبرد کنونی افغانستان ناکام خوانده اند و خواستار پایان دادن زود هنگام این جنگ شده اند.

بر اساس این نظر سنجی بیشتر مصاحبه شونده گان نسبت به جنگ سربازان امریکایی در افغانستان بد گمان هستند و تاکید دارند که تلاشهای امریکا در رسیدن به اهدافش در این نبرد بی نتیجه بوده است.

در این نظر سنجی گفته شده که نبرد در افغانستان بهای سنگینی از نظامیان امریکایی تا کنون گرفته است، به اساس این نظرسنجی در سال 2001 یا آغاز جنگ امریکا درافغانستان 7 تن از این نیرو ها کشته و 33 سرباز دیگر زخم برداشته اند، سال 2002 نیز 30 نظامی امریکایی کشته و 74 تن دیگر زخمی شده اند. در 2003 میلادی 33 سرباز این کشور در جنگ افغانستان جان باخته و 99 تن دیگر مجروح شده اند. در سال 2004 میلادی 49 نیروی امریکایی کشته و 217 تن دیگر زخمی شده اند. به همین ترتیب در سال های 2005، 2006، 2007 و 2008 شماری از سربازانی که جان خود را در این جنگ از دست داده اند به 445 تن رسیده است و همچنان سالهای 2009، 2010 و 2011 میلادی خونین ترین سال برای نظامیان امریکایی بوده است که میان این سالها 1208 نظامی امریکایی کشته شده اند. به همین ترتیب از سال 2012 تا کنون نزدیک به 400 تن دیگری از این نیرو ها در افغانستان جان باخته اند.

جنگ کنونی افغانستان که بیش از همه برای ایالات متحده پر هزینه بوده و به درازا کشیده حالا با بد گمانی های ملت امریکا نیز روبرو شده است. و گفته ها و نظر سنجی ها در داخل افغانستان نیز واکنش های را به همراه دارد.

به باور عتیق الله امر خیل اگاه امور نظامی نه تنها امریکا بلکه سایر کشور های که در این جنگ دخیل استند کدام موفقیت اساسی را بدست نیاورده اند، و در کنار آن دولت افغانستان هم سودی را بدست نیاورد.

آقای امرخیل گفت:” اینکه چرا موفقیت بدست نیامد دلیل اینست که این چنگ هدفمند نبوده و آنچیزی را که امریکا پلان کرده بود به آن عمل نکرد، نه با تروریزم جنگید، نه یک حکومداری خوب را در افغانستان آورد و نه مواد مخدر از بین رفت”.

با این همه ایالات متحده امریکا داشتن روابط پس از سال 2014 با افغانستان را گره خورده به امضای توافقنامه امنیتی میداند، مقامات نظامی امریکا معتقد اند، در صورت که رییس جمهور کرزی برای امضای سند همکاری های دراز مدت امنیتی و دفاعی به موافقه نرسد و تفاهم نکند. مجبور خواهند بود، تا گزینه ای صفری نیروهای شان در افغانستان را عملی کنند.

Trending

خروج از نسخه موبایل