رویداد های اخیر

پولیس پاکستان ۸۰۰ پناهجوی افغان را در شهر اسلام‌آباد بازداشت کرد

Published

on

(Last Updated On: میزان ۱۰, ۱۴۰۲)

پولیس پاکستان در پی عملیات جستجو در حومه شهر اسلام‌آباد ۸۰۰ پناهجوی افغان را بازداشت کرد.

رسانه‌های پاکستانی به نقل از اداره مبارزه با تروریسم نگاشته اند که ۴۰۰ تن که کارت اقامت داشتند، آزاد شدند و ۳۷۵ تن دیگر به دلیل نداشتن مدرک اخراج خواهند شد.

خبرگزاری پاکستانی سب نیوز گزارش داده است که این عملیات در شهرهای بیهارا کاهو، ترنول، مهرآبادیان، گلرا و کلنی شمس اجرا شد.

پیش از این رسانه‌های پاکستانی گزارش داده بودند که کابینه این کشور طرح اخراج یک‌ونیم میلیون پناهجوی افغان بدون مجوز اقامت را تصویب کرده است.

تصویب این طرح نگرانی‌های گسترده‌ای را در میان جمعیت پناهجویان افغان در پاکستان برانگیخته است.

بر اساس گزارش کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR)، تعداد اتباع افغان مقیم پاکستان تا جون سال جاری به ۳.۷ میلیون نفر افزایش یافته است که تنها ۱.۳ میلیون نفر از آنها به طور رسمی ثبت شده اند. در حال حاضر حدود ۷۷۵۰۰۰ افغان ثبت نام نشده در این کشور اقامت دارند.

بر اساس گزارش رسانه‌های پاکستان، ۶۸.۸ درصد عمده شهروندان افغان در پاکستان در مناطق شهری یا نیمه شهری مسکن گزین شده اند، در حالی که ۳۱.۲ درصد باقی مانده در ۵۴ منطقه مختلف بشمول روستاها زندگی دارند.

درهمین حال، امارت اسلامی بازداشت و شکنجه مهاجرین افغان در پاکستان را خلاف موازین بین‌المللی می‌داند و می‌گوید از طریق سفارت افغانستان در پاکستان بارها با مقام‌های پاکستان در این مورد گفتگو شده است و جدا تاکید شده است که با مهاجران افغان در این کشور مطابق قوانین بین المللی مهاجرت برخورد صورت گیرد.

همزمان با این وزارت مهاجرین وعودت کنندگان می‌گوید که برای حل این معضل آنان با مقام‌های پاکستانی در ارتباط هستند تا روند بازداشت مهاجران متوقف و افغان‌های زندانی آزاد و به کشور برگردند.

آگاهان می‌گویند که در حال حاضر مهاجرین در پاکستان در وضعیت بدی بسر می‌برند و آنان با مشکلات و چالش‌های فراوانی روبه رو هستند و برای حل این چالش‌ها نیاز است تا گفتگوهای دیپلماتیک بر اساس قوانین بین‌المللی مهاجرت میان کابل و اسلام آباد صورت گیرد.

Trending

خروج از نسخه موبایل