رویداد های اخیر

پیشنهاد روسیه به امریکا برای ایجاد پایگاه‌های نظامی در اطراف افغانستان

Published

on

(Last Updated On: میزان ۷, ۱۴۰۰)

مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش امریکا با همتای روسی خود پیشنهاد ولادمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه مبنی بر ایجاد پایگاه‌های نظامی در آسیای میانه برای مقابله با تهدیدات هراس افگنی برخواسته از افغانستان را بررسی کرد.

روزنامه امریکایی “وال استریت ژورنال” ناوقت دوشنبه، ۲۷ سپتامبر نگاشته است که، جنرال میلی پیشنهاد روسیه که توسط والری گراسیموف، ارایه شد را در نشست شورای امنیت ملی امریکا مطرح کرده است.

بنا به گزارش این روزنامه ، مقام‌های عالی ایالات متحده اظهار داشتند که گراسیموف در دیدار با میلی در هلسینکی، پایتخت فنلاند، به توافق پیشین عمل نکرده است.

کرملین هنوز به این سخنان واکنشی نشان نداده است.

گفت‌وگوهای سری میان دو طرف در حالی است که دولت بایدن می‌کوشد برای تعامل با تهدیدات احتمالی هراس افگنی از افغانستان راه حلی پیدا کند.

در حالی که روسیه و امریکا نگرانی‌های مشترکی در رابطه با هراس افگنی دارند، ایده همکاری مشترک میان دو کشور برای مقابله با تهدیدات هراس افگنی با چالش‌های متعددی روبرو است.

پیش از این کنگره ایالات متحده قانون منع همکاری میان ارتش امریکا و روسیه به‌ دلیل حضور نیروهای روسی در اوکراین را تصویب کرد. طبق این قانون، تنها با دستور ویژه وزیر دفاع می‌توان با ارتش روسیه همکاری کرد.

برخی نمایندگان کنگره امریکا با ارسال نامه‌ای به آستین و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، هشدار دادند که روسیه بیش از تمایل به همکاری با امریکا درباره مبارزه با هراس افگنی، مایل به جاسوسی و کسب اطلاعات از نیروهای امریکایی و متحدان امریکا است.

این نامه را سناتور جیمز راش، عضو جمهوری‌خواه کمیته خارجی سنا، سناتور جیم اینهاف، عضو جمهوری‌خواه کمیته نیروهای مسلح در سنا، مایکل ماکول، عضو کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان از حزب جمهوری‌خواه و مایک راجرز عضو کمیته نیروهای مسلح در مجلس نمایندگان امضا کردند.

در این نامه از دولت بایدن خواسته شده درباره برنامه “مبارزه با هراس افگنی” به‌ویژه توافق با کشورهای همجوار افغانستان درباره فعالیت‌های اطلاعاتی، مراقبت و امکان حملات نظامی توضیح بدهد.

Trending

خروج از نسخه موبایل