خبرهای تازه

پیشنهاد طرح جدید برای ایجاد حکومت سرپرست توسط شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری طرح تازۀ دو گزینه‌یی را برای ایجاد حکومت سرپرست پس از اول جوزا پیشنهاد کرد.

۱۲ نامزد انتخابات ریاست جمهوری با نشر یک اعلامیۀ مشترک از رییس جمهور می‌خواهند که از میان نامزدی در انتخابات و ماندن در قدرت، پس از اول جواز فقط یکی را انتخاب کنند.

شهاب حکیمی، یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، می‌گوید که تمام نامزدان، سیاسیون و دیگر جناح‌ها باید روی یک حکومت سرپرست پس از اول ماه جوزا به توافق برسند.

در همین حال، ریس اجرایی کشور می‌گوید که از هر طرحی که زمینۀ استفاده از امکانات دولتی را برای کارزار‌های انتخاباتی محدود بسازد، استقبال می‌کند.

ظاهراً، رای مثبت دادگاه عالی کشور، برای تمدید ریاست رییس جمهور غنی پس از اول ماه جوزا، بسیاری از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری را واداشته اند تا به دفتر سیاسی سازمان ملل و دیگر نهادهای خارجی دخیل در قضیۀ افغانستان، مراجعه کنند.

عنایت‌الله حفیظ، یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، می‌گوید که چانه‌زنی ها ر با دفتر سازمان ملل و دیگر نهادها آغاز کرده اند.

در همین حال، وحید فرزه‌ای، آگاه مسایل حقوقی، می گوید که مادۀ اول این طرح در تضاد با قانون اساسی است اما مادۀ دوم آن در مطابقت با قانون اساسی.»

از سویی هم، رییس اجرایی کشور، از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری می‌خواهد که طرح‌های شان‌را برای برگزاری انتخابات شفاف با حکومت شریک بسازند.

بر بنیاد قانون اساسی، وظیفۀ رییس جمهور در اول ماه جوزای سال پنجم پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به پایان می‌رسد و باید انتخابات در خلای سی تا شصت روز پیس از پایان کار رییس جمهور، برگزار شود.

با این وجود؛ انتخابات ریاست جمهوری قرار بود در ۳۱ماه حمل سال جاری برگزار گردد اما اکنون با پنج ماه تأخیر قرار است به تاریخ ششم ماه میزان امسال، بزگرار شود.

Trending

خروج از نسخه موبایل