رویداد های اخیر

چهار والی به اتهام سو مدیریت بودجه کرونا به دادستانی کل معرفی شدند

Published

on

(Last Updated On: سنبله ۴, ۱۳۹۹)

اداره بازرس افغانستان امروز دو والی برحال و دو والی پیشین را به اتهام حیف و میل بودجه مبارزه با کرونا را به دادستانی کل معرفی کرده است.

این اداره گفته است که عبدالیمین مظفر الدین والی میدان وردک، ذکریا سودا والی بدخشان، حافظ عبدالقیوم والی پیشین نورستان و عبدالقیوم رحیمی والی پیشین هرات به اتهام فساد و سو مدیریت بودجه کرونا، برای تحقیقات بیشتر به دادستانی کل معرفی گردیده اند.

این نهاد روز گذشته نیز فیروزالدین فیروز؛ وزیر پیشین صحت عامه، سه معین پیشین و یک معین برحال این وزارت را به اتهام سو استفاده از صلاحیت‌های وظیفه‌ای و حیف‌ومیل منابع مالی مربوط به ویروس کرونا به دادستانی کل معرفی کرد.

این در حالی است که اداره بازرس افغانستان در اوایل ماه جاری این مقام‌ها را هشدار داده بود که به اتهام بهره‌گیری نادرست از منابع دولتی و غفلت وظیفوی به نهادهای عدلی و قضایی معرفی خواهند شد.

یافته‌هایی ابتدایی این اداره نشان می‌دهد که در هزینه‌ی پول‌های ویژه مبارزه با کرونا، شفافیت وجود نداشته است؛ به ویژه در بخش خریداری لوازم که به مراتب بالاتر از بهایی بازار خریداری شده‌ اند.

تفاوت در خریداری یک جنس نیز وجود داشته، به گونه‌ی نمونه، یک تب‌سنج دیجیتالی در بدخشان ۱۲ هزار افغانی، در هرات ۲۴ هزار افغانی و در لوگر ۹۱ هزار افغانی خریداری شده‌است.

غزال حارس، بازرس افغانستان میگوید: “در حالی که پول برای مبارزه با کرونا بوده اما در برخی ولایت‌ها مثلا تخت خواب خریداری شده، سیت های مبایل خریداری شده، تلویزیون های ۷۵ انچ خریداری شده است.”

بر بنیاد یافته‌های اداره بازرس، هرچند زیر نام خریداری ماشین‌های صحی گران بها، حکومت پول پرداخت کرده اما به جای آن‌ها، ماشین‌های کهنه به کار گذاشته شده ‌اند، به گونه‌ی نمونه گفته شده که برای هرات ماشین پی‌سی‌آر نو خریداری شده اما در واقع ماشین کهنه فرستاده شده ‌است.

Trending

خروج از نسخه موبایل